zaterdag 12 januari 2013

Orecchiette met boerenkool en pittige gehaktballetjes

Ik ben officieel een enorme kluns. Ik mag me dan verbeelden dat ik best leuk kan aanrommelen in de keuken – vergeet het maar. De waarheid is dat ik gewoon niet eens in staat ben om een paar fatsoenlijke gehaktballetjes te produceren. Op de één of andere manier slaag ik er altijd in om mijn (goed gerolde en netjes in de koelkast opgesteven) ballen hopeloos uit elkaar te laten vallen. Ook nu weer.

Gelukkig kan ik er niet echt mee zitten, want ook half-uit-elkaar-gevallen gehaktballetjes smaken heel erg prima in dit gerecht. Het is een recept van Gordon Ramsay, uit zijn nieuwste boek “Koken als een chef” (Uitgeverij Van Dishoeck). Goed, dat chefniveau haal ik dus duidelijk niet, maar er is wel enorm gesmuld van deze winterse pasta!

En eh, ja… Ik weet dat dit recept erg lijkt op de Pastaschotel met saucijs en boerenkool die ik 2 jaar geleden hier plaatste. Ter verdediging (voor zover noodzakelijk): dit is zó lekker, daar kun je nooit genoeg varianten van hebben!

Voor 4 personen:
1 kleine ui, gesnipperd
olijfolie
1 + 1 teentjes knoflook, fijngehakt
1 theelepel gedroogde chilivlokken
500 gr rundergehakt
75 gr vers broodkruim (of paneermeel)
3-4 eetlepels melk
300 gr orecchiette (oortjespasta, of een andere kleine pastasoort)
250 gr boerenkool, in dunne reepjes
4 eetlepels pijnboompitten, geroosterd
100 gr jong belegen Goudse kaas, geraspt
handvol Parmezaanse kaas, geraspt
(zee)zout en versgemalen (zwarte) peper

Verhit de olie in een grote pan en fruit hierin (ca. 5 minuten) de ui en 1 teentje fijngehakte knoflook, op matig-hoog vuur. Voeg na 2 minuten de chilivlokken toe. Schep het uimengsel in een kom en vermeng het met het rundergehakt, het broodkruim en de melk en voeg zout en peper naar smaak toe. Kneed lekker met je handjes door en vorm er kleine balletjes (doorsnede ca. 2 cm) van. Laat ze 30 minuten opstijven in de koelkast.
Kook de pasta al dente conform de aanwijzingen op de verpakking. Zorg dat je een flinke beker kookvocht opvangt bij het afgieten!
Doe opnieuw wat olie in de pan en braad de balletjes in ongeveer 6 minuten rondom mooi bruin. Doe het tweede teentje knoflook erbij en bak even mee. Voeg vervolgens de boerenkool toe en laat dit ongeveer 5 minuten zweten (ik deed daarvoor het deksel even op de pan) – eventueel kun je hier al een paar eetlepels pastakookvocht toevoegen. Roer dan de pijnboompitten erdoor en voeg de pasta toe. Vermeng goed en doe als laatste de kaas erbij. Roer nog even goed door en gebruik hier eventueel ook nog wat pastakookvocht om het geheel lekker smeuïg te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...