woensdag 27 februari 2013

Aardpeer-pastinaaksoep

Een paar weken geleden maakte ik een ovenschotel met geroosterde pastinaken en aardappelen. Zoals ik toen ook schreef, was het eigenlijk de bedoeling om aardperen te gebruiken, maar daar kon ik toen niet aan komen.

Vervolgens ging via Facebook het balletje rollen: een vriend van mij deelde het recept en een vriend van hem reageerde vervolgens op mijn aardperen-probleem.
Hij is namelijk in een bezit van een heus volkstuintje hier in de stad en hij verbouwt aardperen! Omdat de grond bevroren was duurde het een paar weken, maar vorige week kreeg ik een tas vol met aardperen en pastinaken (ook altijd welkom!) van hem!
Ik gebruikte ongeveer de helft van de groenten om dit heerlijke soepje te maken. Met de andere helft ga ik waarschijnlijk bovengenoemde ovenschotel opnieuw maken. Bedankt S.!

Voor 4 personen:
1 eetlepel olijfolie
450 gr aardperen, geschild, in blokjes van 1 x 1 cm
450 gr pastinaken, geschild, in blokjes van 1 x 1 cm
4 lente-uitjes, in dunne ringetjes
1500 ml kippenbouillon
1½ theelepel venkelzaadjes
1½ theelepel komijnpoeder
8 plakken bacon
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Verwarm de olijfolie in een grote soeppan en fruit hierin kort de aardpeer, de pastinaak en de lente-ui. Giet dan de bouillon erbij en breng aan de kook. Voeg na ongeveer 10 minuten koken de venkelzaadjes en het komijnpoeder toe. Na ongeveer 15 minuten (totale kooktijd) zijn de groenten gaar. Pureer dan de soep met een staafmixer (of gebruik een blender).
Breng de gepureerde soep opnieuw aan de kook en voeg zout en peper naar smaak toe. Proef de soep en voeg eventueel extra zout, peper of specerijen toe.
Je kunt de soep natuurlijk gewoon zo eten, maar het is extra lekker als je wat plakjes bacon uitbakt en deze bovenop de soep serveert.

Voor een vegetarische versie: vergeet de bacon en vervang de kippenbouillon door groentebouillon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...