dinsdag 23 april 2013

Chorizocouscous met spinazie

Het zijn drukke tijden. Voor mij. Ik huldig het principe “je bent net zo druk als je jezelf maakt”, maar de laatste maanden maak ik me blijkbaar best wel druk. Tussen de winkel, verschillende huiselijke beslommeringen (Riolering? Afwasmachine? Wasmachine? – alles gaat naar z’n grootje), de diverse blogs en projectgroepjes, probeer ik af en toe ook nog een sociaal leven te leiden. Dat valt op het moment niet mee.
Ik probeer stug toch geregeld hier een post te plaatsen, want ondanks alle drukte blijf ik wel lekker eten en drinken. Ik maak het alleen niet altijd zelf… en dan valt er weinig te posten.

Afgelopen weekend deed ik wat ik altijd doe als ik (1) lekker wil eten, maar (2) niet veel tijd wil besteden: ik kookte uit Donna Hay. Haar recepten zijn een mooie combinatie van voorraadkastproducten en verse spulletjes – en altijd makkelijk en smakelijk. Deze couscous is lekker pittig door de chorizo en reuze gezond door de vorstelijke hoeveelheid verse spinazie. Serveer de couscous met partjes citroen en eventueel met een flinke schep aioli (maar dat liet ik achterwege).


Voor 4 personen:
1 eetlepel olijfolie
2 rode uien, in dunne ringen
250 gr chorizo, in plakjes
½ theelepel gedroogde chilivlokken
2 theelepels rozemarijnnaalden, fijngehakt
400 gr instant couscous
680 ml kippenbouillon (*)
150 gr jonge spinazieblaadjes, grof gehakt
1 hand bladpeterselie, grof gehakt

Verwarm de olie in een forse pan met anti-aanbaklaag op een matig hoog vuur. Voeg de ui, de chorizo, de chilivlokken en de rozemarijn toe en zet het vuur wat lager. Bak de ingrediënten op een matig vuurtje, zo’n 9-10 minuten. Voeg dan de couscous en de bouillon toe en roer goed door. Leg het deksel op de pan, zet het vuur helemaal laag en laat ongeveer 10 minuten staan. De bouillon zal volledig door de couscous worden opgenomen. Roer uiteindelijk de spinazie en de peterselie erdoor. Breng eventueel nog op smaak met wat peper – zout zal niet nodig zijn. Serveer met partjes citroen en eventueel wat aioli.

(*) Maak de bouillon vooral zelf als je daar tijd voor hebt, maar ik gebruikte gewoon een bouillonblokje, hoor!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...