vrijdag 7 november 2014

Jamie's gado-gado


Jamie Olivers nieuwe boek is voor mij een schot in de roos: als groot liefhebber van comfort food wil ik vrijwel elk gerecht maken. Dat doe ik niet, want de meeste recepten passen absoluut niet binnen m’n paleo-light-achtig dieet. Want ja… dat doe ik nog steeds! Ik smokkel ook nog steeds…. (al heb ik nu al tijden geen brood meer gegeten en heb ik noodgedwongen mijn wandelroute aangepast om Bakkerij Van der Meijden te vermijden).

Gelukkig staan er ook wat gerechten in het boek die best binnen mijn dieet passen, zoals deze gado-gado. Ik heb het wat anders aangepakt dan Jamie, want er lagen nog wat groenten in de koelkast die gebruikt moesten worden (en dan ga ik die dus niet laten verleppen omdat Jamie zegt dat er radijsjes in de gado-gado moeten). Voor mij was de grote test de pindasaus. Weliswaar gemaakt met kant-en-klare (suikerloze!) pindakaas, maar absoluut heerlijk! Door het royale gebruik van tamarindepasta wordt de saus niet zoet, maar neigt naar zurig. Super!


Voor 4 personen:
400 gr vastkokende aardappelen, geschild of geschrobt
150 gr sperziebonen, uiteinden verwijderd
4 eieren
1 rode paprika
½ Chinese kool (klein formaat)
½ komkommer, zaad verwijderd
100 gr taugé
20 gr koriander, alleen de blaadjes
1 teentje knoflook
50 gr palmsuiker
120 gr pindakaas met stukjes
1 rood Spaans pepertje
sap van 2 limoenen
2 theelepels vissaus
1 eetlepel sojasaus
1 eetlepel tamarindepasta

Maak eerst de salade klaar. Breng hiervoor een grote pan met licht gezouten water aan de kook. Doe de aardappelen erin en kook deze in 15 minuten gaar. Voeg na 5 minuten de sperziebonen toe (die koken dan dus 10 minuten mee) en na 7 minuten de eieren (die koken dan 8 minuten). Giet het water af en laat alles wat afkoelen. Snijd dan de aardappelen in dikke plakken, evenals de eieren. Doe aardappelen, bonen en ei in een grote schaal.
Snijd de rode paprika in lange reepjes en doe die er eveneens bij.
Snijd de Chinese kool in dunne reepjes en leg die in een vergiet. Schenk er langzaam een ketel (of waterkoker) met kokend water over en laat goed uitlekken. Doe de kool, samen met de komkommer (in blokjes), de taugé en de korianderblaadjes eveneens in de grote schaal en vermeng alle ingrediënten voorzichtig (anders vallen de eieren helemaal uit elkaar).

De saus is eenvoudig te maken: doe knoflook, palmsuiker, pindakaas, pepertje, limoensap, vissaus, sojasaus en tamarindepasta allemaal bij elkaar in een blender en hak het hele zaakje fijn. Proef even of de saus zurig genoeg is – voeg eventueel wat extra limoensap toe.
Verdeel de groentesalade over borden of grote kommen en schep de pindasaus erover. Garneer eventueel (maar daar had ik natuurlijk niet het geduld voor) met wat ringetjes rode peper en serveer er kroepoek bij (als je niet op een paleo-light-achtig dieet bent).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...