donderdag 31 maart 2016

Hazelnootbrownies met caramel-swirl



Rutger van den Broek, winnaar van het eerste seizoen Heel Holland Bakt, is beroemd om z’n brownies. Ze worden gemaakt met een dubbele portie chocolade: gesmolten pure chocolade met een hoog cacaopercentage en ook wat extra cacaopoeder. Deze brownies zijn heerlijk, dus aan zo’n beproefd recept ga je niet lopen sleutelen.

Hoewel…. Ik kon me niet beheersen en heb wat caramel door het beslag gedaan. Dat leek me heel lekker… en dat klopte! Vanwege de toevoeging van de caramel, heb ik wel wat minder suiker in het browniebeslag verwerkt. En die caramel: die kun je natuurlijk zelf maken, maar daar waag ik me niet aan (eerlijk gezegd vind ik gloeiend hete suiker doodeng). Ik laat dat aan een professional over en gebruikte de Boerencaramel met Fleur de Sel van CaramelZ (*).


Ingrediënten (voor een vierkante bakvorm van 20 x 20 cm):
75 gr blanke hazelnoten
225 gr ongezouten roomboter
115 gr pure chocolade (cacaopercentage circa 77%), in grove stukken gebroken
2 eieren
1 eidooier
250 gr fijne kristalsuiker
¼ theelepel fijn tafelzout
1 theelepel vanillepasta of –extract
125 gr tarwebloem
25 gr cacaopoeder
2 eetlepels caramel

Verwarm de oven voor op 165 graden Celsius (hete lucht). Bekleed een bakplaat met bakpapier en verdeel de hazelnoten over de plaat. Rooster de hazelnoten ongeveer 9 minuten en plet ze dan door er met een stevige pan op te drukken. Je krijgt dan een mengeling van grovere en fijnere stukjes hazelnoot en dan is precies wat je nodig hebt.

Gebruik een vierkante bakvorm van 20 x 20 cm en bekleed deze met bakpapier. Doe de boter en de stukjes chocolade in een glazen kom en laat dit boven rustig kokend water heel kalmpjes smelten. Laat een paar minuten afkoelen voor je het verder gebruikt.
Klop in de tussentijd de eieren (plus extra eidooier) met de suiker, het zout en de vanillepasta in een keukenmachine tot het heel licht van kleur is geworden (reken op zo’n 5 minuten). Spatel dan het chocolademengsel door de eieren, samen met de bloem en het cacaopoeder. Voeg tenslotte de hazelnoten toe en vermeng nog even goed.
Schep het beslag in de bakvorm en laat in diverse kleine bergjes de caramel erin vallen. Neem een mes of vork en “swirl” de caramel door het beslag.
Bak de brownies 40 minuten in de oven en laat volledig afkoelen in de vorm. Verwijder dan het bakpapier en snijd in kleine blokjes.

(*) Deze post is niet gesponsord door CaramelZ. Ik vind het gewoon lekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...