woensdag 10 augustus 2016

Espresso-martini



In m’n Instagram-feed kom ik ze al maanden te pas en te onpas tegen: espresso-martini’s. Echt iets voor mij, met m’n koffieverslaving (maar eh, gelukkig geen alcoholverslaving – gewoon een bescheiden liefhebber). Toch bleef het even liggen, want jeetje joh, ik moest er eerst suikersiroop voor maken (en ik ben druk, druk, druk en heb nergens tijd voor) – maar dat bleek dus uiteindelijk een fluitje van een cent. Bovendien: nu heb ik zo’n gezellig flesje met suikersiroop in de koelkast staan, waarvan ik de komende tijd nog héél veel van die lekkere espresso-martini’s kan maken. Kom dus even in beweging en máák die siroop!

Het recept komt uit “Cocktails met Tess” van Tess Posthumus (Carrera Culinair).

Ingrediënten suikersiroop:
250 gr fijne kristalsuiker
125 ml water
25 ml wodka

Doe de suiker en het water in een klein pannetje en verwarm dit op een matig vuur. Roer goed door om de suiker te helpen op te lossen. Zorg dat de siroop niet gaat koken, maar blijf gewoon een tijdje (ongeveer een kwartier) heel rustig roeren. Laat dan de siroop helemaal afkoelen, roer de wodka erdoor en giet de siroop in een flesje (je kunt de suikersiroop maximaal 3 maanden bewaren in de koelkast).

Ingrediënten espresso-martini:
45 ml wodka
30 ml verse espresso
15 ml koffielikeur (bv. Kahlúa)
10 ml suikersiroop
3 koffiebonen (garnering)

Doe de wodka, de espresso, de koffielikeur en de suikersiroop – samen met een handjevol ijsklontjes – in een cocktailshaker. Schud lekker hard (leef je uit!) en giet het drankje dan door een theezeefje in een martiniglas. Garneer met de koffieboontjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...