maandag 25 januari 2010

Oostenrijkse zalm in couscous-jasje

Onlangs kreeg ik een boekje te leen van mijn zus D., genaamd "Weissensee Fangfrisch" met daarin (moderne) streekgerechten uit de Weissensee-omgeving in Oostenrijk. Ieder jaar gaan D. en zwager F. daar namelijk naar toe - F. schaatst graag lange afstanden en D. gaat aanmoedigen, wandelen en kletsen met Christine Schwarzenbacher. Christine is eigenaresse van het hotel waar D. en F. verblijven en bovendien een van de 4 auteurs van het boekje. Zij is ook degene op wiens naam het onderstaande recept staat.

Het leek in eerste instantie nogal een uitdaging voor me, omdat het een behoorlijk "elegant" gerecht betreft. In vergelijking met m'n gebruikelijke ovenschotels en eenpansgerechten had ik het gevoel dat ik nu erg m'n best moest doen. Dat bleek dus onzin, hoewel ik waarschijnlijk wel een ietwat rustieke versie heb geproduceerd... Het originele recept gaat uit van forel-filets, maar - zo schreef Christine - je kunt ook gewoon zalmfilets gebruiken. En zo geschiedde het:

Ingredienten vis (voor 4 personen):
4 forel- of zalmfilets
citroensap
Noilly Prat

Ingredienten korst:
120 ml water
80 gr couscous
60 gr broodkruimels
1 theelepel currypoeder (mild)
1 theelepel paprikapoeder
citroenrasp
zout en peper

Ingredienten venkel:
400 gr venkel
0,5 liter groentenbouillon
4 cl witte wijn
1 theelepel dille
maizena

Laat de couscous 5 minuten in het gezouten water staan. Maak het dan los met een vork, spreid het uit op een platte ondergrond en laat 1 uur rusten. Vermeng het dan met de andere ingredienten.
Besprenkel de vis met een beetje citroensap en Noilly Prat. Maak dan een korst (bovenop de vis) van het couscousmengsel en druk het goed aan. Verhit wat olijfolie in een pan, leg de vis er met de korst naar beneden in en bak even kort aan. Zet de vis dan onder de grill (180 graden Celcius, circa 6 minuten).
Was de venkel goed, verwijder de stengels en de stronk en snij in vrij grote stukken. Breng de groentenbouillon aan de kook en smoor hier de venkel in (dit duurt ongeveer 15-20 minuten). Haal dan de venkel uit de bouillon en bind de bouillon met een beetje maizena (aangemaakt met een klein beetje water). Doe dan de venkel weer terug in de pan en voeg de dille en de witte wijn toe.
Schep de venkel in een diep bord en leg de vis er bovenop... Smullen!

Zoals jullie op de foto kunnen zien, heb ik een rondom-korst van het couscous-mengsel gemaakt (waarbij trouwens de vraag opkomt hoe origineel Oostenrijks couscous is...?!). Er was genoeg, dus dat ging gemakkelijk. Ondanks m'n twijfels vooraf, bleek het allemaal (a) heel snel op tafel te staan (je moet alleen even de couscous voorbereiden) en (b) was het enorm (!) lekker. Normaal gesproken loop ik niet zo warm voor venkel, maar nu - gesmoord in de groentenbouillon - heb ik er van gesmikkeld. Ik ga dit zeker nog eens maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...