dinsdag 19 januari 2010

Witlofschotel

In het boek "Real cooking" van Nigel Slater vond ik weer een fijn receptje. Ik vind trouwens in de meeste boeken van hem veel fijne receptjes en ook zijn columns en recepten op de website van The Guardian hebben al veel goede ideeën opgeleverd.

Deze keer koos ik voor een variant op de welbekende ham-en-kaas-witlof. Witlof kost bijna niets in deze tijd van het jaar. Normaal gesproken roerbak ik de witlof met sinaasappelsap en tijm (klinkt merkwaardig, maar is echt lekker), maar nu ging ik voor de klassieker.

Ingrediënten (voor 2 personen als hoofdgerecht, of voor 4 personen als bijgerecht):
3 grote stronken witlof
klont boter ter grootte van een walnoot
citroensap van een halve citroen
12 plakken gerookt ontbijtspek / bacon
1,5 eetlepels Dijon mosterd
ca. 150 gr geraspte Gruyere kaas
ca. 300 ml kookroom (het originele recept gaat uit van "double cream")

Verwijder de buitenste bladeren van de witlofstronken, snij de stronken in de lengte doormidden en verwijder de harde kern. Laat de boter smelten in een koekenpan, doe de witlof erbij en knijp de citroen er boven uit. Laat dit op laag vuur 10-15 minuten bakken; zorg dat je de witlof regelmatig omkeert.
Haal de witlofstronken uit de pan, laat ze een beetje afkoelen en wikkel dan elke stronk losjes in 2 plakken ontbijtspek. Leg de stronken in een ovenschotel en voeg eventueel overgebleven kookvocht toe (maar meestal is dat er niet).
Roer de mosterd door de room en voeg de kaas toe, evenals als een royale hoeveelheid zwarte peper. Giet de room over de witlof.
Verwarm de oven voor op 190 graden Celcius en bak de witlofschotel zo'n 30 minuten. De laatste 10 minuten kun je eventueel de temperatuur iets verhogen om een bruin korstje te krijgen.

Even een kleine waarschuwing: als je geen Gruyere wilt gebruiken, maar een andere kaas, zorg dan dat je een kaas met een vrij neutrale smaak kiest. In eerste instantie maakte ik dit recept namelijk met een combinatie van geraspte belegen kaas en Old Amsterdam - samen met de zoutige bacon en de sterke Dijon mosterd was dit echt te heftig. Het originele recept van Nigel Slater gaat bovendien uit van minimaal 2 eetlepels mosterd en ook dit vond ik te veel van het goede.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...