zaterdag 26 november 2011

Varkenskoteletten met appel en salie

Varkenskoteletten. Bij ons thuis noemen we dat gewoon karbonade. Het maakt mij allemaal niet uit, want dit is gewoon een lekker receptje. Natuurlijk weten we al lang dat varkensvlees perfect combineert met appel en salie, en met dit sappige stukje vlees wordt dat nog maar eens bevestigd.

Ik gebruikte de laatste salie van m’n plantje (altijd verse salie gebruiken, hoor!) en ik hoop maar dat-ie de winter gaat overleven (maar ik vrees dat dat niet gaat lukken). Qua appels raadt Jamie aan om Cox of Braeburn te gebruiken, maar ik werkte met Rubens en dat beviel prima.


Voor 4 personen:
4 varkenskoteletten (ik gebruikte schouderkarbonade) van elk ongeveer 250 gr
olijfolie
2 lekkere tafelappels, ongeschild, klokhuis verwijderd en in 8 partjes gesneden
een klont roomboter
een handvol verse salieblaadjes
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius.
Bestrooi de koteletten met zout en peper en giet een flinke scheut olijfolie in een grote, hete koekenpan. Leg het vlees er voorzichtig in en bak de koteletten 2-3 minuten aan beide zijden. Haal ze dan uit de pan en leg het vlees op een ingevette bakplaat.
Gebruik dezelfde koekenpan dan om de appels, samen een lekkere klont boter, bruin te bakken. Leg op elke kotelet vervolgens 4 partjes appel. Meng de salieblaadjes met een beetje olijfolie en leg deze eveneens bovenop het vlees. Schuif de bakplaat in de oven en bak het vlees nog 5-6 minuten tot alles goudbruin is.
En dan – en merkwaardig genoeg maakt Jamie hier geen melding van – kun je met een houten lepel de vleesaanbaksels van de bodem van de pan losschrapen en vermengen met de achtergebleven olie en boter. Giet deze ‘jus’ over de koteletten als deze uit de oven komen. Sappig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...