zaterdag 14 januari 2012

Linzensalade met mosterddressing

Het is nog maar een paar jaar geleden dat ik bij het horen van de woorden “linzen” en “kikkererwten” al een vies gezicht trok. Terwijl ik ze nooit at en dus er dus eigenlijk ook geen mening over kon hebben. Punt is: linzen en kikkererwten komen natuurlijk uit de macrobiotische, geitenwollensokken-hoek en da’s niet echt mijn ding.

Mijn mening moest ik bijstellen toen ik een tijd het South Beach dieet volgde. Ik zal jullie de details besparen, maar feit was: dit dieet moedigde het nuttigen van linzen, bonen, kikkererwten etc. enorm aan. Veel eiwitten, veel vezels en daardoor goed “vullend”. Met lange tanden begon ik eraan, maar verhip: niks mis mee! Sinds die tijd eet ik ze geregeld, maar dan wel op mijn manier: uit een blik van Bonduelle. Veel makkelijker dan zelf weken & koken!

Dit recept komt uit “Cuisine” van Francoise Bernard (Uitgeverij Lannoo) en het staat ook in “De kleine cuisine”.

Voor 2 personen (bijgerecht):
100 gr spekblokjes
1 sjalot, in dunne (halve) manen gesneden
1 blik linzen (400 gr)
2 eieren, hardgekookt
3 eetlepels (extra vergine) olijfolie
1 eetlepel witte wijnazijn
1 eetlepel pittige mosterd
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Doe de spekblokjes en de fijngesneden sjalot in een droge koekenpan en bak ze ongeveer 5 minuten. Voeg de linzen (incl. het vocht) toe en verwarm deze even (niet laten koken). Zet het vuur uit en laat afkoelen.
Roer of schud een dressing van de olie, azijn, mosterd, zout en peper.
Schud het linzenmengsel op een zeef en doe de “gedroogde” linzen in een kom. Voeg de dressing toe en vermeng goed. Garneer met de hardgekookte eieren.

Tip: dit is in feite een basisrecept. Je kunt de salade verder opleuken met blokjes (gedroogde) tomaat of komkommer en voor een zomerse variant is het een goed plan om veel verse kruiden (peterselie) toe te voegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...