dinsdag 10 april 2012

Pasta met spinazie en geitenkaas

Lekker en gezond eten hoeft echt niet moeilijk te zijn. Dit bedacht ik me (weer eens) toen ik bezig was met onderstaande pasta. Jeetje, zo’n gerecht stelt echt niets voor om te maken en het is zo oneindig veel gezonder en lekkerder dan een pastasaus uit een pot. Geen conserveringsmiddelen, geen E-nummers waarvan je niet weet wat ze betekenen… gewoon verse producten!
Ik ben heus niet roomser dan de paus, hoor! Ook bij mij staat er voor noodgevallen echt wel zo’n potje in de voorraadkast, maar als ik even de kans heb dan doe ik het toch liever anders!

Dit recept komt uit “100 pastasauzen” van Thea Spierings (Karakter Uitgevers, verkrijgbaar in de winkel). Je kunt elke gewenste (gedroogde) pastasoort hiervoor gebruiken, maar een korte, grove pasta (penne, rigatolli) werkt het beste. Ik gebruikte orecchiette (oortjespasta, ongeveer 200 gr).

Voor 4 personen:
1 eetlepel olijfolie
1 ui, gesnipperd
1 teentje knoflook, fijngehakt
1 blik tomatenblokjes (400 gr)
1 rode paprika
500 gr verse spinazie, grofgesneden
200 gr zachte geitenkaas, in blokjes

Het is het lekkerste om de paprika niet in rauwe vorm te gebruiken, maar eerst te roosteren. Verwarm hiervoor de oven tot 225 graden Celsius. Leg de paprika erin, rooster 10 minuten, draai de paprika om en rooster nogmaals 10 minuten. Haal dan de paprika uit de oven en stop ‘m in een plastic zakje. Knoop deze goed dicht en laat ongeveer 15 minuten rusten. Daarna kun je zonder problemen het vel en de zaadjes verwijderen. Snijd de paprika in reepjes.

Verwarm de olie in een grote koekenpan (of wok) en bak hierin de ui en de knoflook ongeveer 2 minuten aan.
Roer de tomaten en de paprika erdoor en breng de saus aan de kook. Schep de spinazie erdoor en laat deze even slinken. Verdeel uiteindelijk de blokjes geitenkaas erover. Serveer met pasta.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...