vrijdag 29 maart 2013

Karnemelk-sinaasappeldrankje

In mijn vorige stukje op dit blog schreef ik al over mijn enorme afkeer van het weggooien van eten. Dit doe ik eigenlijk nooit – ik probeer restanten altijd op de één of andere manier nog weer te verwerken. Een uitzondering hierop vormde karnemelk. Dat zit zo:
Ik houd niet van karnemelk. Ik maak wel vaak sodabrood. In één sodabrood gaat ongeveer 350 ml karnemelk. In een halve literpak karnemelk zit – het zal je niet verbazen – 500 ml. Het restje werd altijd weggekiept.
 
Eten weggooien zit niet in mijn DNA. Er valt altijd wel een bestemming te bedenken (nou ja, met karnemelk duurde het dus vrij lang – maar lees verder, er is een happy end), maar in de winkel merk ik vaak dat veel mensen daar erg nonchalant in zijn. Ik moet me dan altijd enorm beheersen om niet als een soort schooljuf te gaan preken… denk niet dat mijn klanten daarop zitten te wachten.

Maar met de karnemelk kwam het dus goed! Ik vond namelijk in een oud exemplaar van “Hallo Jumbo!” een recept voor een verfrissend drankje waarvoor je – drumgeroffel – exact 150 ml karnemelk nodig hebt. Het moest zo zijn…

Voor 1 groot glas:
150 ml karnemelk
sap van 2 sinaasappelen
1 zakje (8 gr) vanillesuiker

Nou, hier is geen recept nodig. Vermeng gewoon de karnemelk, het sinaasappelsap en de vanillesuiker en schenk in een groot glas. IJs- en ijskoud het lekkerst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...