zondag 24 maart 2013

Roomprei met curry madras

Een paar weken geleden zag ik op 24Kitchen een aflevering van De Makkelijke Maaltijd waarin Rudolph van Veen een gerecht maakte met prei. Ik was aan het zappen, maar ik bleef hangen (ik blijf heel vaak hangen bij 24Kitchen…), vooral omdat er room werd gebruikt. Er stond namelijk een flesje kookroom in mijn koelkast, waar maar een klein scheutje uit gebruikt was – en omdat ik zo’n enorme hekel heb aan het weggooien van restjes, zocht ik een goede bestemming voor de resterende room.

Hoewel ik de volgende dag op de website van 24Kitchen het recept niet kon vinden (wellicht kippig), ben ik er – met behulp van “Eigentijdse en veelzijdige recepten met groenten” van Thea Spierings (Uitgeverij Karakter) en mijn ietwat falende geheugen – toch uitgekomen.

Voor 2-3 personen:
2 grote preien, goed schoongemaakt, in halve ringen van ongeveer 1 cm breedte
1 eetlepel olijfolie
2 lente-uitjes, in dunne ringetjes
1 teentje knoflook, fijngehakt
200 ml kookroom
1 flinke theelepel curry madras
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Kook de prei in een grote pan in ongeveer 3 minuten beetgaar in licht gezouten water. Haal de prei uit het water en laat goed uitlekken.
Neem een koekenpan en verhit hierin de olijfolie. Voeg de lente-ui en de knoflook toe en fruit deze een paar minuten. Doe dan de uitgelekte prei, de room en de curry erbij. Breng het geheel aan de kook en laat nog 1 minuutje doorkoken. Breng op smaak met zout en peper en serveer direct.

Ik houd niet van erg grof gesneden groenten, maar je kunt natuurlijk de prei in wat minder dunne ringen snijden. Zorg dan dat je de prei iets langer (4 minuten) voorgaart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...