dinsdag 24 juni 2014

Garnalencurry met tamarinde en kokos

Ik heb het al vaker gezegd: ik kook graag met kruiden en specerijen en heb een voorraad potjes waar een gemiddelde toko jaloers op wordt. Daarnaast heb ik in de zomer altijd ruimschoots verse kruiden (in potten en in de grond) bij de hand, dus ik grijp eigenlijk nooit mis. Met de verse munt dreigt het overigens verkeerd te gaan, nu de buurman er iets té enthousiast een stuk af gestoken heeft – de resterende munt ziet er nogal triest uit. Het is allemaal met mijn permissie gebeurd, maar toch… mijn geplande mojito-experimenten moeten wellicht met gekochte verse munt gemaakt te worden….

Goed, terug naar de specerijen! Als rasechte liefhebber werd ik erg blij van “Het mighty spice express kookboek” van John Gregory-Smith (Veltman Uitgevers). Het staat vol met smakelijke, eenvoudige en snelle recepten waarin allerhande specerijen de hoofdrol spelen. In deze curry wordt dan ook driftig gestrooid met verschillende pepers en ook mijn geliefde tamarinde (pasta, in pot te koop bij de toko) kwam in actie!

Voor 4 personen:
2 eetlepels plantaardige olie
2 uien, in dunne (halve) ringen
3 gedroogde rode chilipepers
10 peperkorrels
1 theelepel paprikapoeder
½ theelepel kurkuma
4 dl kokosmelk
1½ eetlepel tamarindepasta
500 gr gekookte garnalen
handvol verse korianderblaadjes, grof gehakt
(zee)zout

Verwarm de olie in een grote wok op halfhoog vuur en bak de uien in ongeveer 5 minuten licht goudbruin. Maal de chilipepers en de peperkorrels fijn in een specerijenmolen (of: gebruik je vijzel en leef je uit!) en doe dit mengsel bij de uien. Voeg eveneens het paprikapoeder, de kurkuma en een flinke snuf zout toe.
Roer even goed door elkaar en doe dan de kokosmelk en de tamarinde erbij (als je van zuur houdt: doe gerust een beetje extra tamarinde in de pan) en vermeng goed. Breng de saus aan de kook en laat deze ongeveer 10 minuten inkoken. Voeg de garnalen toe en kook nog een minuutje door. Bestrooi de curry met de koriander en serveer met basmatirijst.

Je kunt de curry natuurlijk ook met rauwe garnalen maken. Zorg dan dat je ze 5-6 minuten kookt. Zodra ze mooi roze kleuren, zijn ze gaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...