dinsdag 16 december 2014

Erwtensoep



Toen het een paar weken ineens zo koud werd, maakte ik een grote pan erwtensoep. Voor de eerste keer in m’n leven! Ik eet het meestal bij mijn maman, maar dit keer kreeg zij een pannetje snert van mijn experiment. Hoewel ik de soep een beetje anders had gemaakt dan zij het doet, kreeg mijn versie een dikke voldoende! Pffiieeww…. (mijn maman is nogal recht-door-zee en zegt het ook gewoon als ze iets níet lekker vindt).

Ik gebruikte 2 recepten voor mijn Oudhollandsche erwtensoep (uit “Kook ook” (Kosmos Uitgevers, verkrijgbaar in de winkel) en uit ”Winterkookboek” van 24Kitchen (Karakter Uitgevers), die ik een beetje door elkaar husselde. Even een waarschuwing: neem een grote pan. Een hele grote pan!

Voor een hele grote pan snert:

500 gr spliterwten (*)
2½ liter water
2 schouderkarbonades
1 laurierblaadje
2 preien, in halve ringen
3 aardappels, in kleine blokjes
2 winterwortels, in kleine blokjes
½ knolselderij, in blokjes
4 takjes bladselderij
1 (grove) rookworst
(zee)zout en versgemalen (zwarte) peper

Breng de spliterwten met het water en de karbonades aan de kook. Gebruik een schuimspaan om eventueel schuim weg te scheppen. Doe het laurierblaadje, alle groenten en de bladselderij erbij en laat de soep ongeveer 1½ uur op een laag vuur rustig koken. Roer af en toe even stevig door. Je zult zien dat de spliterwten langzaam garen en elkaar vallen, wat een gebonden soep oplevert (**).

Vis de karbonades uit de soep en laat deze even afkoelen. Haal dan – met 2 vorken - het vlees van de botten (dit kost geen enkele moeite) en doe de stukjes vlees terug in de pan. Gooi de botten weg. Voeg de rookworst toe en kook deze nog ongeveer 15 minuten mee. Breng op smaak met zout en peper. Verwijder het laurierblaadje en snijd eventueel de rookworst in plakjes.
Serveer traditioneel met roggebrood met katenspek – maar als je dit niet in huis hebt, smaakt de soep ook prima!


(*) Controleer (ruim van tevoren!) of je de spliterwten eerst nog moet weken. In mijn geval was dat niet nodig.
(**) Als de snert té dik wordt, kun je zonder problemen extra water toevoegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...