dinsdag 19 mei 2015

Geroosterde rabarber



Rabarber is heerlijk. Niet iedereen is liefhebber, maar ik smul er echt van. Meestal maak ik gewoon een compote (klik hier voor mijn recept), maar deze keer heb ik iets anders gedaan. Ik zag namelijk op Internet links en rechts berichtjes en foto’s opduiken van geroosterde rabarber – en dat moest ik natuurlijk ook proberen!
Het resultaat: heel lekker, maar als ik eerlijk ben proefde ik niet zo gek veel verschil met een normale compote (die sneller klaar is). Ik zou zeggen: probeer het ook eens en laat me weten wat je van de geroosterde variant vindt!

Ingrediënten:

500 gr rabarber, gewassen en harde draden verwijderd
rasp + sap van 1 sinaasappel
2 steranijs
1½ eetlepel vloeibare honing

Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius. Neem een grote ovenschaal. Snijd de rabarber in stukken (ik sneed ze deze keer vrij grof, ongeveer 8 cm lengte) en leg ze in één laag in de schaal. Strooi de sinaasappelrasp erover en giet het sap erbij. Dek de schaal af met aluminiumfolie en zet 15 minuten in de oven.

Verwijder het folie en schep de honing door de rabarber. Zet de schaal onafgedekt terug in de oven en rooster de rabarber tot deze gaar is. Bij mijn grote stukken van 8 cm duurde dit nogmaals een kwartier, maar als je kleinere stukjes snijdt heb je waarschijnlijk maar 5-10 minuten nodig. Houd de oven dus goed in de gaten.

Deze variant is nogal zuur (want dat vind ik lekker). Wil je een zoetere versie, voeg dan simpelweg meer honing toe. Je kunt de honing trouwens ook vervangen door gewone suiker. Voeg de suiker direct aan het begin toe, zodat deze ruim de tijd heeft om op te lossen in het sinaasappelsap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...