dinsdag 12 mei 2015

Oosterse groenten met rundergehakt



Toen ik dit recept zag in “Wat eten we vandaag?” van Susan Aretz (Uitgeverij Spectrum), bladerde ik in eerste instantie gewoon verder. Het leek me een beetje… gewoontjes. Ik zocht iets dat meer bijzonder was, met uitgesproken smaken en dit leek daaraan niet te voldoen. Om de één of andere reden kwam ik echter uiteindelijk toch weer bij deze wokschotel terug en besloot om het recept een kans te geven. Eigenlijk alleen bij gebrek aan beter (túúrlijk, met een winkel vol kookboeken) en eigenlijk vooral bij gebrek aan inspiratie.

Zo. En dat was een foutje.

Inmiddels heb ik het twee keer gemaakt en er gaat zeker een derde keer komen. En ja, het is inderdaad een vrij eenvoudige mix van groenten, gehakt en noedels (of rijst, da’s natuurlijk ook prima). Maar het is de combi van zoete ketjap, chilisaus en sambal badjak die dit gerecht onweerstaanbaar maakt. Dus: maak een grote wok vol, want er zal veel van gegeten worden (en de restjes laten zich prima invriezen, zo kan ik inmiddels uit ervaring melden)!


Voor 3-4 personen:

350 gr sperziebonen, schoongemaakt en gehalveerd
150 gr (udon)noedels
1 eetlepel plantaardige olie
1 ui, in dunne halve manen
1 rode puntpaprika, in blokjes
250 gr champignons, in kwarten
350 gr mager rundergehakt
1 volle theelepel sambal (badjak)
3 eetlepels ketjap manis
3 eetlepels zoete chilisaus
gebakken uitjes (kant en klaar, quelle horreur!)
(zee)zout en versgemalen (zwarte) peper

Kook de boontjes in gezouten water in ongeveer 9 minuten bijna gaar. Giet af en zet even apart tot gebruik. Datzelfde geldt voor de noedels: kijk op de verpakking voor de juiste kooktijd (in mijn geval: 5 minuten), giet ze af en roer er een heel klein beetje plantaardige olie door (anders gaat de boel enorm aan elkaar plakken).
Verhit de olie in een grote wok en fruit hierin de ui rustig aan (ongeveer 5 minuten). Voeg de paprika en de champignons toe en wok deze 5-6 minuten mee. Zet het vuur wat hoger, doe het gehakt in de wok en bak dit rul. Voeg uiteindelijk de sperziebonen en de noedels toe en breng het gerecht op smaak met zout, peper, ketjap, chilisaus en sambal. Bestrooi met wat gebakken uitjes en serveer direct.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...