vrijdag 19 juni 2015

Spaghetti met gedroogde tomaatjes en balsamico



Ik weet niet of ik het al eens eerder hier vermeld heb, maar als het tomaten gaat heb ik een rare afwijking: ik hou helemaal niet van rauwe tomaten, maar zodra ze een béétje bewerkt zijn, vind ik ze heerlijk! Zo heb ik trouwens wel meer rare afwijkingen (…), maar die bewaar ik voor een andere keer.
Waar het om gaat: ik heb hier een recept voor een heerlijke en heel eenvoudige pasta, gemaakt met gedroogde tomaten. Ik ben de allerlaatste persoon op deze planeet die je zal zeggen dat je daarvoor geen pot in de supermarkt mag kopen (vooral dóen, al is het maar om dwars te zijn), maar persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om de tomaatjes zelf te roosteren. Het is een klusje van niks, want de oven doet al het werk – en ik vind ze veel lekkerder dat hun kant-en-klare zusjes in een pot. Maar nogmaals: dat mag je zelf uitzoeken. Voor wie wél zelf aan de slag wil: klik hier.

Het recept komt uit één van de eerste boeken van Jamie Oliver, “The Naked Chef is terug” (Kosmos Uitgevers).

Voor 4 personen:

400-500 gr spaghetti
2 eetlepels olijfolie
1 rode ui, in dunne halve manen
circa 300 gr gedroogde tomaten, grof gehakt
3 eetlepels aceto balsamico
2 handenvol verse basilicum, in kleinere stukjes gescheurd
1 handvol Parmezaanse kaas, geraspt
(zee)zout en versgemalen (zwarte) peper

Kook de spaghetti al dente, volgens de aanwijzingen op de verpakking. Giet af en zet apart tot gebruik.
Verhit de olie (gebruik hier bij voorkeur de olie waarin de gedroogde tomaten bewaard zijn – extra smaak!) in een grote koekenpan en fruit de ui ongeveer 5 minuten op een matig vuurtje. Als de ui zacht is, kunnen de gedroogde tomaten en de balsamico erbij. Roer even door en voeg dan de uitgelekte pasta toe. Breng op smaak met zout en peper, doe de gescheurde basilicum erbij en schep alles goed door elkaar. Serveer de pasta met de geraspte kaas. Eenvoudig, snel en erg lekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...