vrijdag 26 juni 2015

Spiesjes met halloumi, aardappel en kerstomaatjes




Het is de bedoeling dat ik, als kookboekenverkoper, behoorlijk op de hoogte ben van alles wat er in kookboekenland gebeurt. Dat lukt heel aardig. Na bijna 7 jaar weet ik heus wel de weg, heb ik al vele trends zien komen en gaan (daag, cupcakes!) en weet ook vaak heel redelijk in te schatten hoe een nieuw boek het zal doen op de markt.
Desalniettemin zit ik er ook wel eens naast, hoor. Zo dacht ik dat het boek waar dit recept uit kwam een topper zou worden – en niets bleek minder waar (boehoe, onterecht!). Deze verkeerde inschatting staat echter in geen enkele verhouding met mijn grootste blunder – en hoewel het misschien verstandiger zou zijn hierover te zwijgen, ga ik vandaag toch het geheimpje verklappen. Omdat ik zelf (achteraf…) wel smakelijk kan lachen om mijn eigen stommiteit.

Ruim een jaar geleden werd door een uitgever melding gemaakt van een nieuw te verschijnen kookboek met “happy & healthy” recepten. De auteur bleek Rens Kroes – een naam die ik niet meteen kon plaatsen, maar die (inderdaad) het zusje bleek te zijn van de bloedmooie Doutzen. Ik had meteen m’n mening klaar: oh guttegut, zusje-van wil ook in de schijnwerpers, doet iets met gezonde voeding en lift lekker mee op de goede naam en de connecties van Doutzen.
Ik bestelde 0 (ja, nul) boeken van deze titel, want dit kon he-le-maal niks zijn.

Tja, de rest van het verhaal is bekend… Rens Kroes bleek toch echt ook op eigen kracht wel aardig wat in haar mars te hebben en haar boek “Powerfood” is al bijna een jaar lang het best verkochte kookboek in Nederland – week na week. Lekkere inschatting van mij…
Toen ik in de eerste week na verschijning irritant vaak “nee” had moeten verkopen, wist ik niet hoe snel ik het boek in huis moest halen.
Deze week is haar nieuwe boek “Powerfood – Van Friesland naar New York” verschenen. Ik heb groot ingekocht! Je moet wel leren van je missers…

Het kan ook anders. Sommige mensen hebben geen handige familieconnecties, verschijnen minder vaak in de Nederlandse media en presteren het tóch om succesvol te zijn. Gewoon omdat ze heel goede kookboeken maken. Eén van deze mensen is Hugh Fearnley-Whittingstall van River Cottage (vroeger op de BBC, tegenwoordig alleen op Channel 4 te zien). Dit recept komt uit “Veg!” en staat ook in het kleine zusje daarvan “Veggie!” (Becht) – toch weer een zusje-van connectie…

Voor 4 personen:
250 gr kleine vastkokende aardappels
1 pakje halloumi (circa 400 gr)
200 gr kerstomaatjes
verse laurierblaadjes
3 eetlepels olijfolie
3 grote takjes tijm, blaadjes afgerist
3 grote takjes munt, blaadjes fijngesneden
1 theelepel vloeibare, heldere honing
½ theelepel gedroogde chilivlokken
4 eetlepels volle yoghurt
2 grote takjes munt, blaadjes fijngesneden
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Leg houten satéprikkers ongeveer 30 minuten in water, zodat ze straks niet verbranden. Verhit de barbecue of een grillpan.
Schil de aardappels en kook ze ongeveer 10 minuten in gezouten water, tot ze bijna gaar zijn.
Roer een marinade van de olijfolie, tijm, munt, honing en chilivlokken. Snijd de aardappels en halloumi in grove stukken (blokjes van 2-3 cm) en schep deze, samen met de tomaten, door de marinade. Laat 10 minuten staan.
Rijg de aardappels, halloumiblokjes, tomaatjes en blaadjes laurier aan de satéprikkers. Leg de spiesjes op de barbecue of de grillplaat – ongeveer 10 minuten, maar zorg dat je ze regelmatig omdraait.
Maak in de tussentijd de verfrissende muntyoghurt: roer de fijngesneden munt en de yoghurt door elkaar en breng op smaak met zeezout en versgemalen peper.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...