donderdag 18 februari 2010

Nuchtere tiramisu

Afgelopen week kwam vriendinnetje Ch. eten. Dat was bijzonder, want Ch. en ik zien elkaar niet zo vaak. Ch. is namelijk Duitse en woont in het hoge noorden van Duitsland (bijna in Denemarken). We zijn ex-collega's - uit de tijd dat ik ook aan de Duitse Noordzeekust woonde (inmiddels lang geleden, zeg maar, uit de tijd dat ik nog een carriere had...). Maar: uit het oog, bleek zeer zeker niet uit het hart. Nu, 6 jaar na mijn terugkeer naar Arnhem, hebben we nog altijd contact - al is het niet erg regelmatig. Afgelopen week was ze voor het windturbinebedrijf, waar zij nog steeds werkt, in Nederland en dus kwam ze, gewapend met een fles bubbels, gezellig langs...

Omdat ik niet de hele avond in de keuken wilde staan, had ik een menu bedacht dat in z'n geheel voorbereid kon worden. Uiteraard Italiaans, want daar is Ch. gek op. En dus werd het dit:
*  Voorgerecht: uuhhh, niets.... Er waren toch bubbels....?
*  Hoofdgerecht: spaghetti met klassieke bolognesesaus
*  Nagerecht: tiramisu
*  Koffie met meringues

In de komende blogs zal ik de klassieke bolognesesaus (dus niet uit zo'n zakje, maar een geconcentreerde saus die uren heeft staan borrelen) en mijn experiment met de meringues beschrijven. Vandaag dus alleen de tiramisu. Ik maakte een drankloze versie, niet alleen om de indruk bij mijn geachte lezers weg te nemen dat ik een drankorgel ben, maar ook omdat ik gelezen had dat de originele, klassieke versie geen alcohol bevat.
Dit recept komt uit "Tiramisu" van Laura Zavan.

Ingredienten (voor 6 personen):
6 eidooiers
250 gr suiker
500 gr mascarpone
30 lange vingers
30 cl sterke gezoete koffie
2 eetlepels bittere cacao

Klop het eigeel met de suiker tot een schuimige massa. Voeg de mascarpone toe, zodat een soepele room ontstaat.
Doop de lange vingers in de koffie en leg de helft in een schaal. Verdeel de helft van de room gelijkmatig over de laag lange vingers. Leg er vervolgens weer een laag in koffie gedrenkte lange vingers op en daarna nog een laag mascarponeroom. Strooi er cacao overheen en zet in de koelkast (minimaal 2 uur) tot de tiramisu wordt opgediend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...