donderdag 3 mei 2012

Jamie's mosterdkip met prei

Eigenlijk vind ik dat ik ondertussen wel vaak genoeg gekookt heb uit “Jamie in 30 minuten” van Jamie Oliver (Kosmos Uitgevers). Desondanks blijf ik braaf de tv-uitzendingen bekijken (hoewel, als je een aflevering al 3 keer hebt gezien, hoeft er geen 4e keer te komen). Vorige week zag ik in dat programma de mosterdkip voorbij komen en ik ging (weer) voor de bijl. Ter verdediging moet ik er wel bij zeggen dat deze kip ook al eens door een klant met veel overtuiging aanbevolen werd. Goed, Jamie dus maar weer!

Er lijkt erg veel mosterd gebruikt te worden in dit recept – grove mosterd en het pittige mosterdpoeder (uit zo’n blikje van Colman’s). Dit doet vermoeden dat dit gerecht wel érg scherp wordt, maar niets is minder waar. Gewoon doen! Nog even over dat mosterdpoeder: dat is misschien niet zo eenvoudig te vinden in Nederland, maar ik weet toevallig dat de grote Jumbo-vestigingen het in het assortiment hebben [en nee, ik word niet gesponsord door Jumbo – maar misschien moet ik even contact met ze opnemen…]

Jamie Oliver serveerde de kip met een aardappelgratin, maar ik kookte er gewoon volkorenspaghetti bij.

Voor 4 personen:
4 kipfilets
4 takjes verse rozemarijn, naaldjes fijngehakt
4 theelepels mosterdpoeder
1 eetlepel olijfolie
1 grote prei, in dunne ringen
2 teentjes knoflook, fijngehakt
flinke scheut droge witte wijn
125 ml slagroom
1 volle theelepel grove mosterd
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Neem een stevige diepvrieszak en doe de rozemarijn, het mosterdpoeder, de olijfolie en zout en peper hierin. Voeg dan de kipfilets toe, knoop de zak bovenaan dicht en “masseer” de kippetjes goed. Doe dan de inhoud van de diepvrieszak in een grote koekenpan en bak de kipfilets op matig hoog vuur aan.
Als er een lichtbruin korstje aan beide kanten is ontstaan (na ongeveer 5 minuten), kunnen de preiringen ook in de pan. Doe de knoflook en de witte wijn erbij en roer even goed door. Breng het geheel aan de kook en laat een paar minuten bubbelen. Doe dan de slagroom en de grove mosterd erbij. Laat de kip goed gaar worden (in totaal heeft een flinke filet ongeveer 20 minuten nodig). Het helpt als je een goed passend deksel op de koekenpan legt of – zoals Jamie aanbeveelt – de pan afdekt met aluminiumfolie.
Proef de saus en voeg eventueel nog zout en peper toe. Serveer met spaghetti.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...