vrijdag 11 mei 2012

Rijstsalade met geroosterde paprika en sojadressing

Opnieuw een zelfverzonnen recept. Ja, ik heb zo veel zelfvertrouwen geput uit de succesvolle preitaartjes dat ik deze salade ook wel aandurfde!
Je kunt dit gerecht prima met rauwe paprika’s maken, maar ik ben persoonlijk nogal een liefhebber van de geroosterde variant. Ik legde dus 3 kleuren paprika’s onder de grill, zag een vers rood pepertje liggen en besloot eens wild te doen. Want joh… zo’n chilipeper kun je toch ook best roosteren? Dan kan dat vervelende (soms best harde) velletje eraf en wie weet wat het voor de smaak doet!
Afijn, misschien was er een reden dat ik nog nooit ergens gelezen, gehoord of gezien had over onder-de-grill-geroosterde-rode-pepers? Ik liet me in ieder geval nergens door tegenhouden en propte het rode dingetje bij de paprika’s. Terug in de woonkamer hoorde ik op een gegeven moment een zacht, maar duidelijk “boem”! Een blik door het venster leverde de volgende conclusie op: (1) de rode peper was ontploft, omdat (2) het “kroontje” er sneu naast lag en (3) de zaadjes door de grill gevlogen waren.
Misschien had ik gewoon een maffe peper, of misschien gebeurt dit met alle pepertjes. Hoe dan ook: je bent gewaarschuwd. Gebruik dus gewoon een rauw pepertje, of volg toch dit experiment want de smaak van het gepofte pepertje was heerlijk zacht…

Maaltijdsalade voor 2 personen:
150 gr rijst (ik gebruikte zilvervliesrijst)
1 rode paprika
1 gele paprika
1 groene paprika
1 rood pepertje
2 lente-uitjes
1 gerookte kipfilet (ca. 175 gr, in blokjes)
3 eetlepels sojasaus
½ eetlepel sesamolie
1 eetlepel mosterd of wasabi
1 eetlepel honing

Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking en laat afkoelen.
Verwarm de grill tot 225 graden Celsius en leg de paprika’s eronder. Laat 10 minuten roosteren. Keer dan de paprika’s om, voeg het pepertje en de lente-uitjes toe en laat nogmaals 10 minuten roosteren. Doe dan alle groenten in een grote diepvrieszak, knoop de zak dicht en laat ongeveer 30 minuten rusten. Daarna kun je zonder problemen de velletjes en de zaadjes verwijderen en de paprika’s en peper in dunne reepjes snijden. Verwijder de buitenste vellen van de lente-uitjes en snijd in dunne ringetjes.
Vermeng de groenten en de kipfilet met de rijst.
Roer een dressing van de sojasaus, de sesamolie, de mosterd en de honing en schenk deze bij de rijst. Schep even goed door elkaar en dien direct op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...