dinsdag 6 november 2012

Kipfilet met paddenstoelen en bockbier

Ondanks het feit dat ik een enorme koukleum ben, is de herfst mijn favoriete jaargetijde. Qua eten zijn de smaken en de gerechten in de herfst en winter ook veruit het meest geliefd. Ik houd enorm van paddenstoelen, pompoen, wild, stoofpotten… heerlijk! En hoewel ik geen bierdrinker ben, kook ik wel heel graag met bier – zeker als het donker en zwaar (en dus erg smaakvol) bier is. Het zal dus geen verbazing wekken dat het onderstaande recept – met paddenstoelen en bockbier – direct uit het Jumbo Magazine (november 2012) werd gescheurd!

Voor 4 personen:
4 kipfilets
1 eetlepel olijfolie
2 sjalotten of 1 grote ui, gesnipperd
250 gr gemengde paddenstoelen (ik gebruikte portobello’s, shiitakes en oesterzwammen), in reepjes
50 gr serranoham, in reepjes
1 flesje bockbier (300 ml)
3 takjes tijm
1 plakje ontbijtkoek
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Bestrooi de kipfilets met zout en peper. Neem een ruime braadpan en verhit hierin de olie. Bak de kipfilets in ongeveer 5 minuten aan beide kanten lichtbruin, neem ze uit de pan en houd ze onder aluminiumfolie warm.

Doe de ui, de paddenstoelen en de ham in de pan en bak ongeveer 5 minuten. Voeg dan het bockbier en de verse tijm toe, leg de kipfilets terug in de pan en stoof alles ongeveer 10 minuten op een zacht vuurtje (deksel op de pan).
Neem dan opnieuw de kipfilets uit de pan en houd ze warm onder aluminiumfolie. Verkruimel de ontbijtkoek boven de pan, breng het stoofvocht aan de kook en laat dit ongeveer 4 minuten inkoken – tot een licht gebonden saus is ontstaan.
Serveer de kipfilets met de paddenstoelen-bockbiersaus en bijvoorbeeld een stamppotje van een mix van gewone en zoete aardappelen.

Excuses voor de belabberde fotografie. Herfst en winter zijn dan qua eten favoriet, qua licht zijn ze een ramp voor me!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...