dinsdag 20 november 2012

Mini-amandelstaven

Mijn pechfase houdt niet op. Vanmorgen waren er (weer) rioleringsproblemen, mijn internetverbinding thuis doet raar en tot overmaat van ramp piept m’n telefoon ook heel merkwaardig (al heb ik nog niet kunnen ontdekken hoe, wat en waarom). Op zulke momenten is comfort food noodzakelijk. Gelukkig is Sinterklaas weer aangekomen en mag ik me storten op troostende amandelstaven. Met dank aan vriendinnetje J.!

Wie zoet is krijgt lekkers..
Sinterklaas is alweer in het land. Tijd om traditioneel suikergoed zelf te maken. Lekker bij de koffie of als nagerecht. Banketstaaf, maar dan de mini variant.


Ingrediƫnten (6 stuks):
6 plakjes roomboterbladerdeeg
180 gram amandelspijs
30 gram losgeklopt ei (iets meer dan een half ei)

Het maken van de spijs:
Kneed de amandelspijs soepel en voeg in 3 keer het ei toe terwijl je blijft kneden. Verdeel de spijs in zes gelijke delen. Rol hiervan staafjes die 10 cm lang zijn.

Het maken van de staafjes:
Verwarm de oven voor op 210 graden Celsius. Laat de plakjes bladerdeeg ontdooien. Bestrijk ze met een beetje water. Leg het staafje amandelspijs aan de onderkant van een plakje deeg. Zorg dat aan beide uiteinden 1 cm ruimte overblijft. Rol de spijs in het deeg. Vouw de zijkanten goed dicht zodat ze tijdens het bakken niet open gaan. Leg de staven op een bakplaat met bakpapier. Bestrijk de staven met losgeklopt ei. Laat dit 10 minuten drogen en bestrijk het nogmaals met ei. Bak de staven in ongeveer 30 minuten goudbruin.

Heerlijk genieten met Sint & Piet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...