zaterdag 1 juni 2013

Doperwtenpuree met munt en sesam


Als ik een recept tegenkom voor doperwtenpuree, schiet ik altijd in de lach. Eerste gedachte: Engels kookboek. Het schijnt dat geen enkele Brit een kookboek kan maken zónder doperwtjes. Een nationale obsessie, lijkt het wel (in positieve zin!).
Buiten Groot-Brittannië schijnt men zich veel minder bezig te houden met onze kleine groene vrienden. Toch vond ik dit recept in een… Nederlands boek! Ik denk niet dat Rudolph van Veen een doperwten-obsessie heeft, maar dat hij gewoon weet wat alle Britten allang snappen: doperwten zijn heerlijk en ze zijn vooral erg lekker bij vis!

Ik maakte deze puree dan ook bij een simpele visstoof met tomatensaus. Verder dus alleen dit doperwtengerecht erbij, voor een low-carb avondeten. Heel verantwoord, alleen jammer van dat stukje kokosbrood als late-night-snack… ;-)


Voor 4 personen:
2 theelepels sesamzaad
400 gr diepvriesdoperwten
200 ml groentebouillon
1 teentje knoflook, fijngehakt
125 ml crème fraîche
(zee)zout en versgemalen zwarte peper
10 blaadjes verse munt, fijngesneden

Rooster de sesamzaadjes in een droge koekenpan en laat afkoelen.
Kook de erwten gaar (in circa 10 minuten) in de bouillon en giet ze af. Hevel de erwtjes over naar een keukenmachine en voeg de knoflook en de crème fraîche toe. Pureer het geheel tot de gewenste consistentie is bereikt. Breng op smaak met zout en peper.
Schep de munt door de puree en strooi het sesamzaad erover.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...