woensdag 26 juni 2013

Jamie's killer kedgeree

Een goede vriendin van mij is een beetje een ongeduldig typje. Ze heeft niet eens het geduld om bijvoorbeeld een handleiding of een recept even door te lezen en dus gaat er nog wel eens wat mis. Ik ben nooit te beroerd om haar dan even goed uit te lachen.
Overigens gaat het trouwens ook heel vaak goed – met een beetje creativiteit kom je een heel eind.

Ik kwam niet zo ver toen ik het kedgeree recept van Jamie Oliver besloot te maken en een – nogal belangrijk – element in de ingrediëntenlijst over het hoofd zag. Geloof me, voor dit gerecht moet je geróókte vis gebruiken – aan een doodsimpele ongerookte witvisfilet zit te weinig smaak om deze kedgeree spannend te maken. De eerste versie was dan ook vrij smakeloos – maar zo’n probleem kan altijd verholpen worden met een flinke scheut chilisaus. Toch is het aan te bevelen om hier een gerookte makreel te gebruiken: boordevol smaak en hele goede vetten.


Voor 4 personen:
2 grote eieren
4 laurierblaadjes
450 gr gerookte makreel
1 stuk verse gember, ongeveer 4 cm, geraspt
1 rode Spaanse peper, fijngehakt
1 bosje lente-ui, in dunne ringetjes
1 bosje verse koriander, grofgehakt
2 volle theelepels mosterdzaad
2 volle theelepels kurkuma
olijfolie
400 gr zilvervliesrijst
300 gr diepvriesdoperwten
1 citroen
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Kook de eieren in ongeveer 8 minuten hard. Vul een steelpannetje met kokend water en doe er de laurier en de makreel in en laat dit ongeveer 10 minuten rustig trekken.
Doe het mosterdzaad en de kurkuma in een grote braadpan, samen met 1 eetlepel olijfolie. Verhit de pan en leg het deksel erop. Wacht tot de mosterdzaadjes door de pan beginnen te springen (als je geen deksel gebruikt vliegt de helft eruit) en doe dan de groenten erbij (houd een klein beetje koriander apart). Roer regelmatig door.
Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking en schep, samen met de doperwten en het sap van de citroen, door het groentemengsel.
Schep de stukken makreel uit de steelpan, breek de vis in stukken (en gooi het vel weg) en voeg deze toe aan het rijstmengsel. Breng goed op smaak met peper en zout. Garneer de kedgeree met parten hardgekookt ei en de resterende koriander.

2 opmerkingen:

  1. zoek plaatje: waar en wanneer gebruik ik de gember, de spaanse peper en de ui??
    Ik heb ze maar bij de kurkumma en het mosterzaad gedaan....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verhip, je hebt gelijk! Ik denk dat ik gember/peper/ui als "groenten" heb benoemd in de tekst - die je dus inderdaad toevoegt aan de kurkuma + mosterdzaadjes.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...