dinsdag 11 juni 2013

Pasta met witte asperges en Emmentaler


Beklaagde ik me in m’n vorige post al over sausproblemen, vandaag ga ik er nog even mee door. Ik had namelijk bedacht (dit recept heb ik zelf verzonnen, al heb ik ongetwijfeld het idee ‘ergens’ gejat) dat ik een saus ging maken met Emmentaler. Gewoon, de kaas langzaam laten smelten in de room en dat zou dan natuurlijk een geweldig mooie, ietwat dradige (is dat Nederlands?) kaassaus opleveren. Not.

In het begin verliep alles naar wens, maar uiteindelijk werd de kaas toch korrelig – wat er niet zo fijn uitziet op de foto. Maar wat kan het schelen: dit is wel heel erg lekker en ik ben buitengewoon tevreden over m’n eigen creatie. In een perfecte wereld had ik de saus nog 3x gemaakt om ‘m helemaal goed te krijgen, maar in realiteit was daar geen tijd voor… want het aspergeseizoen is kort (tot 24 juni!), dus ga nog snel hiermee aan de slag!

Voor 3 personen:
200 gr Schwarzwalder Schinken
500 gr witte asperges
250 gr korte pasta
200 ml slagroom
100 gr geraspte Emmentaler
scheut droge witte wijn
½ rood pepertje, fijngehakt
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius, leg de plakken ham op de bakplaat en bak ze in ongeveer 12 minuten krokant. Laat iets afkoelen en snijd (of: brokkel) de ham in kleinere stukken.
Schil de asperges goed en snijd ze in stukken van ongeveer 4 cm lengte. Doe ze in een pan met koud, gezouten water en breng het water aan de kook. Laat de asperges 8-10 minuten koken (afhankelijk van de dikte), giet het water af en houd de asperges apart.
Kook vervolgens (of tegelijkertijd, maar dan moet je een extra pan gebruiken… ja, ik ben allergisch voor afwas) de pasta al dente volgens de aanwijzingen op de verpakking. Giet af en houd ook de pasta apart.
Doe de slagroom, de Emmentaler, de wijn en het pepertje in een steelpannetje en verwarm dit langzaam. Blijf goed roeren, tot de saus de gewenste dikte heeft bereikt. Vervolgens is het een kwestie van samenvoegen: vermeng (voorzichtig! – de asperges mogen niet beschadigen) de pasta met de asperges, de ham en de saus. Breng op smaak met heel weinig zout (de ham en de kaas zijn al zout genoeg) en lekker veel peper.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...