vrijdag 27 september 2013

Eenvoudige chocoladetruffels

Wie houdt er niet van chocolade? Ja, steek je vinger maar op! Mmmm, dat zijn er niet zoveel. De meeste mensen (vrouwen) zijn er dol op en ik ben geen uitzondering. Ik ga meestal voor puur, maar sinds ik een reep Tony’s Chocolonely melk/karamel/zeezout in de FoodWeLove box aantrof, heeft zich een ernstige verslaving ontwikkeld…
Hoewel ik diverse chocolade-workshops heb gevolgd, waag ik me meestal niet aan het maken van truffels of bonbons. Toen ik echter dit buitengewoon simpele recept van Donna Hay onder ogen kreeg, ging ik toch overstag. Echt, het kan niet eenvoudiger!

Het originele recept gaat uit van het gebruik van pure chocolade couverture (couverture is chocolade met een hoger-dan-normaal aandeel cacaoboter – dit zorgt voor meer glans en een betere smeltbaarheid). Dat heb ik wel in huis, maar ik heb het (lekker eigenwijs) niet gebruikt. Ik had namelijk gelezen dat je couverture best kunt vervangen door normale pure chocolade, mits het cacaopercentage hoger dan 70% is. Ik gebruikte dan ook Hachez 77% Cocoa d’Arriba Blackberry (verkrijgbaar bij Cook & Book), waardoor er ook nog een heerlijke hint van bramen in de truffels te vinden was.


Voor 16 truffels:
125 ml slagroom
300 gr pure chocolade (> 70% cacaobestanddeel), in fijne stukjes gehakt
1 eetlepel cacaopoeder

Verwarm de room in een pannetje op een matig vuur en breng het bijna (maar niet helemaal) aan de kook. Voeg de chocolade toe en roer goed door gedurende 1 minuut. Haal dan het pannetje van het vuur en blijf roeren tot de chocolade helemaal gesmolten is.
Giet het chocolade-roommengsel in een vorm van 15 x 15 cm (bekleed de vorm met bakpapier of plastic folie) en laat het geheel minimaal 2 uur in de koelkast opstijven. Snijd de plak dan met een scherp mes in 16 stukken (of doe zoals ik en maak er een rommeltje van). Schep de cacaopoeder in een theezeefje en bestrooi de truffels voorzichtig met een laagje cacao.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...