vrijdag 20 september 2013

Gegratineerde pappardelle met broccoli

Als het aan de culi-politie lag, werd altijd alles vers thuisgemaakt. Nooit meer pakjes, zakjes, potjes en blikjes – in een ideale wereld hebben we alle tijd van de wereld om alles zelf te maken. Nou, daar heb ik maling aan. Er komt zelden een blikje mijn keuken binnen, maar als het wel gebeurt dan zie ik geen enkele aanleiding om me daar schuldig onder te voelen (en van af en toe een E-nummertje op z’n tijd zal een mens echt geen grote schade oplopen).

Neem bijvoorbeeld bechamelsaus. Ik heb er een enorme hekel aan om die zelf te maken. Vraag me niet waarom, want het is niet moeilijk en ook niet tijdrovend, maar ik vind het een vreselijk werkje. Ik maak het wel eens (klik hier voor het bewijs), maar meestal zoek ik een andere oplossing… en ik ben niet de enige die dat doet! Op haar blog Kayotic Kitchen gebruikte Kay onlangs een Unox-soepje voor haar Beef Stroganoff, dus vind ik dat ik nu ook best op de proppen mag komen met mijn favoriet: de champignon-ragout uit blik, eveneens van Unox!


Voor 3-4 personen:
1 stronk (ca. 500 gr) broccoli
250 gr pappardelle, of een andere brede pastasoort
1 eetlepel olijfolie
350 gr runderworst, velletje verwijderd
1 eetlepel gedroogde Italiaanse kruiden
1 blikje (400 gr) champignon-ragout
1 bol mozzarella
handvol Parmezaanse kaas
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Snijd de broccoli in kleine roosjes. Gooi de stronk niet weg! Schil deze en snijd de stronk in kleine blokjes van 1 x 1 cm.
Breng een ruime hoeveelheid gezouten water aan de kook in een grote pan en kook hierin de pappardelle al dente. Voeg 3 minuten vóór het einde van de kooktijd de broccoli toe. Giet af en zet even apart tot gebruik.
Neem in de tussentijd een grote koekenpan en verhit hierin de olijfolie. Doe de worst in de pan en gebruik een houten pollepel om deze in kleinere stukjes te verdelen. Strooi de Italiaanse kruiden erover, evenals wat zout en peper. Bak de worststukjes ongeveer 5 minuten, tot ze mooi bruin zijn gekleurd. Schep de worst door de pasta en de broccoli en voeg eveneens de champignon-ragout toe. Vermeng goed en doe het geheel over in een grote ovenschaal. Scheur de mozzarella in kleine stukjes en verdeel dit over het pastamengsel. Strooi er tenslotte de Parmezaanse kaas overheen en zet de schaal in een oven die je op 200 graden Celsius hebt voorverwarmd. Laat de kazen ongeveer 25 minuten gratineren, tot de ovenschotel een mooi kleurtje heeft gekregen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...