woensdag 13 november 2013

Gepocheerde appels met gember en steranijs

Het overkomt me niet vaak dat ik iets te zoet vind. Zoet = goed, is mijn credo. Waar anderen al afhaken vanwege een overdosis suikers, ga ik vrolijk door. Toch blijken er wel grenzen te zijn – of zou mijn smaak veranderen?

In ieder geval vond ik de eerste versie van deze gepocheerde appels té zoet. Appels zijn zoet, de stemgember is pittig/zoet, het appelsap is zoet, de gembersiroop is zoet en de extra suiker is uiteraard ook zoet. Die extra suiker heb ik dus uiteindelijk bijna helemaal geschrapt (en ook de hoeveelheid gembersiroop is teruggeschroefd), maar: proef zelf goed of je wellicht toch niet meer nodig hebt. Ik denk namelijk dat de beslissende factor het troebele appelsap is: heb je een minder zoete variant, dan is wat extra suiker waarschijnlijk wel nodig.


Voor 3 personen:
3 kleine / medium appels
sap van ½ citroen
400 ml troebel appelsap
½ eetlepel (riet)suiker
2 steranijs
40 gr stemgember (op siroop, in plakken)
3 eetlepels gembersiroop (uit de pot van de stemgember)

Schil de appels, snijd ze doormidden en verwijder de kern. Wentel de helften door het citroensap.
Neem een grote lage pan en doe het appelsap, de suiker, de steranijs, de stemgember en de gembersiroop erin. Breng dit aan de kook, en zet dan het vuur lager zodat het rustig bubbelt.
Leg de appelhelften voorzichtig in de siroop (en giet het citroensap er ook bij) en leg gedeeltelijk een deksel op de pan. Laat het geheel heel rustig borrelen en draai na 10 minuten de appels om. Afhankelijk van het soort appel dat je gebruikt, zul je 15-20 minuten nodig hebben om de appels te pocheren (als je een satéprikker er zonder problemen in kunt steken, is de appel goed). Ik gebruikte Elstar en deze waren na 15 minuten klaar.
Schep de appels met een spaan uit de pan en verdeel ze over 3 schaaltjes. Zet het vuur hoger en laat de siroop even een paar minuten inkoken (verwijder het deksel). Schep de siroop over de appeltjes en serveer warm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...