zondag 10 november 2013

Geroosterde pompoen met Aziatische dressing

Ik had gewaarschuwd…. Nigel Slater-alarm! Ik ga m’n best doen om zijn recepten een beetje in de tijd te verspreiden, maar deze móest echt nu. Want nu is het pompoenseizoen in volle gang en dit groentegerecht draait om onze oranje vrienden.

Afijn, ik kwam dit recept dus tegen in “The Kitchen Diaries 2” (4th Estate) en zoals met de meeste pompoenrecepten ging ik direct voor de bijl. Er stond wel iets merkwaardigs in het recept: volgens Nigel moet je de flespompoen schillen. Volgzaam als ik ben (…) deed ik exact wat me opgedragen werd, maar echt: da’s onzin. De schil van een flespompoen is dun en prima eetbaar. Misschien moet je de stukjes pompoen dan 5 minuten langer roosteren, maar dat weegt niet op tegen het gevaarlijke klusje (voor mij tenminste wel) van het schillen van een onwillige pompoen.

Nog even een opmerking: wees in eerste instantie wat voorzichtig met het toevoegen van de dressing. Proef eerst even! De dressing is nogal krachtig en het zou zonde zijn als deze de heerlijke pompoensmaak overvleugelt…

Bijgerecht voor 5 personen:
1 (fles)pompoen, ongeveer 1,5 kg (ongeschild gewicht)
50 gr roomboter, in stukjes
4 eetlepels fijne kristalsuiker
200 ml water
verse gember, ongeveer een stuk ter grootte van een duim, geraspt
1 grote rode peper, fijngehakt
2 limoenen
2 dopjes vissaus
klein bosje verse koriander, fijngehakt


Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius. Schil de pompoen (zie boven), verwijder de pitten en draden en snijd de pompoen in stukken van 2 x 2 cm. Doe de stukken in een grote ovenschaal, doe de boter erbij en rooster de pompoen ongeveer een uur in de oven. De stukken moeten volledig gaar worden.
Om de dressing te maken doe je de suiker en het water in een steelpannetje. Breng het aan de kook en laat flink inkoken, zodat je uiteindelijk maar de helft overhoudt. Vermeng in een kommetje (of gebruik een keukenmachine om alles fijn te hakken) de gember, de rode peper en de rasp en het sap van beide limoenen. Doe deze pasta bij de suikersiroop en voeg eveneens de vissaus en de koriander toe. Haal daarna direct de steelpan van het vuur.
Als de pompoen helemaal gaar is, kun je ongeveer 1/3 deel van de dressing over de stukjes scheppen. Zet daarna de schaal nog 10 minuten terug in de oven. Haal dan de schaal uit de oven, hussel de resterende dressing (met mate, zie boven) door de pompoen en serveer direct.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...