dinsdag 15 juli 2014

Amandel-tahinikoekjes

Vraag me niet wat me bezielde. Maanden geleden vond ik een recept op het blog van David Lebovitz dat me bovenmatig interesseerde – ondanks het feit dat er amandelen in gebruikt werden.
Ik ben geen liefhebber van amandelen. Alle noten mogen me gestolen worden. Van hele amandelen gruwel ik (al slik ik ze dapper door als ze voor m’n neus gezet worden), gemalen amandelen zijn zo-zo. Laat me niet uitleggen waarom ik amandelspijs en macarons wél lekker vind, dat begrijp ik zelf ook niet. Dus waarom viel mijn oog op dit recept?

Misschien omdat ik tahini (*) (of: tahin – sesampasta) heerlijk vind en het een spannend idee leek om hier koekjes mee te bakken. Ik begon met de nodige reserves aan dit experiment, want ja… die amandelen… Maar mensen: negeer al m’n woorden, want deze koekjes zijn fantastisch! Perfect van smaak (de amandel overheerst niet en de tahini trouwens ook niet), tikje bros en toch van binnen een beetje chewy… Geweldig!

Voor ongeveer 35 koekjes:
140 gr patentbloem
140 gr tarwebloem
70 gr gemalen amandelen
150 gr koude (ongezouten) roomboter, in blokjes
150 gr fijne kristalsuiker
1 theelepel vanillepasta (of: vanille-extract)
1 afgestreken theelepel espressopoeder (**)
snufje tafelzout
2-3 eetlepels water
200 gr tahini

Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius en bekleed je bakplaat met bakpapier.
Mix (met een keukenmachine of met een elektrische mixer) de patentbloem, de tarwebloem, de amandelen, de boter, de suiker, de vanillepasta en het zout door elkaar tot een kruimelig deeg is ontstaan. Voeg het water en de tahini toe en mix opnieuw tot een glad deeg is ontstaan. Kneed nog heel even met de hand door en vorm dan kleine balletjes (ongeveer ter grootte van een walnoot) van het deeg. Leg de balletjes op de bakplaat en druk ze met je vingers een beetje in.
Bak de koekjes ongeveer 14 minuten in de oven, tot ze lichtbruin zijn.

(*) In het recept van David Lebovitz wordt rauwe tahini gebruikt, maar ik nam de normale variant.
(**) Dit kun je ook weglaten, of vervangen door kaneelpoeder of gemalen kardemom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...