vrijdag 29 augustus 2014

Chili-sojazalm met spinazie en paksoi

Op dit moment ben ik een kleine twee weken bezig met mijn Paleo-achtige dieet. Ik smokkel een beetje links en rechts (ik eet vast meer kaas dan toegestaan is en yoghurt blijft een dagelijks onderdeel van mijn ontbijtje), maar over het algemeen ben ik best tevreden. Wat ik wel echt moeilijk vind, is het verzinnen en voorbereiden van de lunch. Dat lukt wel, maar het kost meer tijd dan me lief is. Maar: stug doorzetten!

Met het avondeten heb ik eigenlijk geen problemen. Ik eet normaal, maar vervang rijst / pasta door extra groente. Qua tussendoortjes beperk ik me tot hele pure chocolade (77% cacao, dat mag) en af en toe een pepermuntbal (mag niet vanwege de suikers, maar doe ik toch).

Voel ik me beter / fitter / slanker? Dat lijkt me te vroeg om te constateren. Ik ben vooral erg ingenomen met mezelf en de hoeveelheid gezonde vitamientjes die ik eet…

Dit recept komt uit de delicious. (juli 2014). In het originele recept worden er noedels bij geserveerd, maar die heb ik dus achterwege gelaten en vervangen door paksoi.

Voor 2 personen:
5-6 eetlepels vloeibare honing
100 ml sojasaus
1 rode peper, zaadjes verwijderd, fijngehakt
2 stukken zalmfilet, 175 - 200 gr per stuk
4 theelepels olijfolie
2 theelepels sesamolie
300 gr spinazieblaadjes
2 theelepels verse gemberwortel, geraspt
1 paksoi, bladeren en stronk in reepjes gesneden

Meng in een kommetje de honing, de sojasaus en het pepertje tot een saus.
Bestrooi de zalm met zeezout. Verhit 2 theelepels olijfolie en 1 theelepel sesamolie in een koekenpan en bak de zalmfilets hierin op matig vuur. Bak de vis eerst 5 minuten op de velzijde en daarna nog 2 minuten op de andere kant.
Neem een wok en verhit hierin op hoog vuur de resterende 2 theelepels olijfolie en 1 theelepel sesamolie. Roerbak de gember en de stronk van de paksoi (witte deel) 1 minuut. Voeg de spinazie en de paksoibladeren (groene deel) toe en verwarm deze (lijkt een hele wok vol, maar slinkt al snel). Voeg de helft van de saus toe en laat heel even inkoken.
Schep de resterende saus over de zalm en serveer er eventueel limoenpartjes bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...