donderdag 22 januari 2015

No-knead bread



Op Internet (en ook daarbuiten) is er al lange tijd veel te doen over no-knead bread: brood dat je niet hoeft te kneden. Ter illustratie: tik “no knead bread” in bij Google – en je krijgt 1.660.000 resultaten. Die ik allemaal niet bekeken heb.

Nee, ik haalde mijn recept uit de Telegraaf van 20 december 2014, waarin Felix Wilbrink beschrijft hoe je zo’n brood aanpakt. Het bijbehorende amusante artikel heb ik helaas niet bewaard (en dat is erg dom), want daarin bespreekt hij dit brood met Edwin Klaasen (Desemenzo) – die zich er enorm over verbaast dat deze methode toch écht goed brood oplevert.

Afijn, ik vergat even dat ik een paleodieet volg en ging aan de slag. Het is inderdaad kinderlijk eenvoudig. Voor een eerste poging ben ik er absoluut tevreden over. Probeer het ook eens! Het is een langdurig proces, maar je hoeft er zelf echt nauwelijks iets voor te doen. Wel absoluut vereist: een gietijzeren pan met deksel en goede ovenhandschoenen!

Voor 1 brood:

250 gr (tarwe)meel
250 gr (tarwe)bloem
10 gr fijn tafelzout
2 gr droge gist
450-475 ml koud water (*)

Neem een grote kom en doe hierin het meel, het bloem, het zout en het gist. Giet het water erbij en vermeng dit goed met een houten lepel (beetje kracht zetten, maar het deeg moet vrij vochtig zijn). Leg er een schone theedoek over en laat de kom 14-15 uur op het aanrecht rustig rijzen.
Bestrooi je werkblad met wat bloem, leg het deeg erop en haal het twee keer om. Doe het deeg terug in de kom, theedoek er weer op en laat het deeg nog 2 uur rijzen.

Verwarm de oven voor op 230 graden Celsius. Zet een gietijzeren pan (inclusief goed sluitend deksel) zo’n 30 minuten in de oven. Haal de (loeihete!) pan uit de oven, kieper het deeg erin en leg het deksel erop. Zet de pan in de oven en bak 30 minuten. Verwijder dan het deksel en bak nog 15 minuten. Laat het brood (buiten de oven, maar in de pan) een kwartier afkoelen en haal het er dan uit. Heerlijk knapperige korst!

(*) Het recept van Felix Wilbrink gaat uit van 400 ml water, maar daar werd mijn deeg echt heel droog van (het moet vrij vochtig zijn). Ik gebruikte dus 500 ml water en dat was wellicht een tikje overmoedig. Ik zou een volgende keer 450-475 ml gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...