dinsdag 27 oktober 2015

Courgetti met pittige tonijn



Onlangs kreeg ik een spiralizer cadeau – zo’n handig apparaatje waarmee je mooie pastaslierten van allerhande groenten kunt maken. Ik bleek er alleen niet zo heel erg handig mee te zijn, want mijn eerste poging werd een hopeloze mislukking. Het was ook een beetje ambitieus om maar meteen met een harde knolselderij aan de slag te gaan, waar een normaal mens eerst oefent met een courgette. Door schade en schande wijs geworden, ging ik bij de tweede poging inderdaad met een courgette – en een recept van Donna Hay dat ik online vond – aan de slag. En het werkte!

Het recept vraagt om 2 blikjes tonijn in chili-olie. Waarschijnlijk kun je die in Australië (daar komt La Hay vandaan) zonder problemen kopen, maar ik heb er tevergeefs naar lopen speuren. Om jullie een dergelijke zoektocht te besparen, heb ik twee alternatieven:

In de eerste plaats kun je simpelweg twee “gewone” blikjes tonijn op olijfolie gebruiken en ½-1 fijngehakt Spaans pepertje + 2 teentjes fijngesneden knoflook toevoegen.
Of (en dit deed ik, tot volle tevredenheid): je koopt in de supermarkt een groot (130 gr) en een klein (80 gr) blikje “John West Inspirations” tonijn met chili en knoflook. Homerun!

Voor 2 personen:
2 courgettes (ongeveer 650-700 gr)
2 eetlepels olijfolie
1 eetlepel kappertjes, uitgelekt en fijngehakt
heel dunne schil (in reepjes) van 1 citroen (gebruik een zesteur, dan wordt het perfect)
1 eetlepel citroensap
20 gr dille, fijngehakt
75 gr rucola
130 gr + 80 gr John West Inspirations tonijn met chili + knoflook
handjevol pijnboompitten, licht geroosterd
(zee)zout en versgemalen (zwarte) peper

Zet je beste beentje voor en gebruik je spiralizer om van de courgettes een mooie berg courgette-spaghetti te maken. Als ik het kan, kun jij het ook! Leg de slierten in een vergiet en laat ze een beetje uitlekken.
Neem een ruime koekenpan en verhit hierin de olijfolie (matig vuur). Voeg de kappertjes en de citroenschilletjes toe en bak deze 2 minuten. Doe dan de courgette, het citroensap en een snuf zeezout erbij en bak dit ongeveer 3 minuten mee – tot alles goed warm is. Haal dan de pan van het vuur en voeg de dille, de rucola en uiteraard de tonijn (in grove stukken) toe. Vermeng goed, bestrooi met wat extra zout, wat zwarte peper en de pijnboompitten en serveer direct.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...