woensdag 29 februari 2012

Noedelsalade met ketjap-rookworst

Eerlijk toegegeven: mijn koopavondsalades zijn niet altijd een succes. Vaak is het een samenraapseltje van allerlei restjes uit de koelkast met min-of-meer bijpassende dressing. Heel af en toe blijkt de combinatie een prettige verrassing, maar meestal… niet.

Het gaat duidelijk beter als ik gewoon een recept volg. Probleem is alleen dat ik de meeste saladerecepten vaak niet zo interessant vind. Ook recepten waarin veel bladgroenten worden gebruikt vallen af (want die zijn totaal verlept als ik er eindelijk m’n tanden inzet).

Vorige week maakte ik een salade (uit “Proef” – het magazine van de Keurslager) die wél interessant was: vanwege de merkwaardige ingrediënten. Maar lékker! Dus al denk je misschien dat ketjap-rookworst in een salade compleet idioot is – gewoon eens proberen!

Maaltijdsalade voor 2 personen:
150 gr (eier)noedels
1 rookworst (á 250 gr), in plakjes
100 ml zoete ketjap
50 gr verse gember, geraspt
1 eetlepel chilisaus
150 gr rauwkostsalade
Eventueel nog toevoegen:
2 eetlepels cashewnoten, grof gehakt
1 eetlepel verse koriander, grof gehakt

Bereid de noedels volgens de aanwijzingen op de verpakking. Meestal komt dit erop neer dat je de noedels moet overgieten met kokend water, om ze vervolgens 4-5 minuten te laten wellen. Giet de noedels af en laat ze afkoelen.
Roer een sausje van de ketjap en de gember en marineer de plakjes rookworst hier ongeveer 15 minuten in.
Bak de plakjes rookworst in een droge koekenpan (ongeveer 5 minuten, pas op dat ze niet verbranden want de ketjap karamelliseert snel!). Verwarm de marinade even mee en voeg hier ook de chilisaus aan toe.
Meng de noedels met de rauwkostsalade, de rookworst en de saus. Garneer eventueel nog met cashewnoten en verse koriander (maar dat heb ik achterwege gelaten).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...