woensdag 8 februari 2012

Paksoi-stamppot met kokos-gehaktballetjes

Of: het gerecht dat er bijna niet kwam.
Ik ben een redelijk georganiseerd mens. Keurige boodschappenlijstjes, strakke planning – check! Het komt dan ook eigenlijk bijna nooit voor dat ik een ingrediënt (waarvan ik weet dat ik het nodig heb) niet in huis heb. Ik stond dus ook versteld van m’n eigen onbenulligheid toen gisteren bleek dat er geen uien meer waren. Uien! Van die dingen die je áltijd in huis hebt. Behalve dan dat ze er gisteren dus niet waren…

De oplossing bleek eenvoudig. Aangezien het hier een Oosterse stamppot betreft, zijn de verse uien simpelweg vervangen door gefrituurde uitjes (uit zo’n bekertje van Conimex). Daar kun je me ’s nachts wakker voor maken (die dingen zijn zo lekker!) en het moet gek lopen wil ik die niet stand-by hebben.
Ik was verder ook nog heel creatief met de kokosmelk: je denkt toch zeker niet dat ik een blikje ga openen als ik welgeteld 2 eetlepels nodig heb? Dan maar gewone melk met wat geraspte kokos erbij! Waarschijnlijk smaakte het gerecht compleet anders dan het oorspronkelijk bedoeld was, maar – serieus! – ik vond het heerlijk!

Dit recept komt uit “Stamppot!” van Thea Spierings (Karakter Uitgevers, verkrijgbaar in de winkel). Zoals gebruikelijk komen alle aanpassingen uit mijn koker.

Voor 4 personen (ik maakte de helft):
400 ml groentebouillon
1 kg (kruimige) aardappels, geschild en in grote blokken
1½ eetlepel + scheutje melk
1 + 1 eetlepel olijfolie
2 + 2 eetlepels gefrituurde uitjes
1 grote struik paksoi, fijngesneden
2 theelepels sambal (oelek / badjak)
400 gr rundergehakt
1 ei
1 teentje knoflook, fijngehakt
2 eetlepels ketjap manis
1 eetlepel grove mosterd
2 + 1 eetlepels geraspte kokos
circa 1 eetlepel paneermeel
scheutje water
2 eetlepels pindakaas
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Meng het gehakt met het ei, 2 eetlepels uitjes, de knoflook, de ketjap, de mosterd, 2 eetlepels kokos en een snuf zout en peper. Voeg eventueel het paneermeel toe als het mengsel te vochtig is. Draai er kleine balletjes van (iets groter dan een walnoot) en laat ze 30 minuten opstijven in de koelkast.
Verhit 1 eetlepel olie in een braadpan en bak de balletjes rondom bruin. Blus af met een scheutje water, 1½ eetlepel melk en 1 eetlepel geraspte kokos. Roer de pindakaas erdoor, zet het vuur laag, doe een deksel op de pan en laat de gehaktballen in ongeveer 15 minuten rustig gaar worden.
Kook de aardappel zo’n 15-20 minuten in de bouillon, tot ze goed gaar zijn. Giet ze af, stamp ze fijn met een scheutje melk en een eetlepel olijfolie. Schep de sambal, de paksoi en de resterende 2 eetlepels gefrituurde uitjes door de aardappelpuree.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...