zaterdag 25 februari 2012

Zuurkoolschotel met chorizo en kerstomaatjes

Ondanks een dagelijkse overdosis aan kookboeken, ben ik ook ernstig verslaafd aan de magazines van supermarkten. Allerhande, Boodschappen, het blaadje van de Keurslager (sorry, naam even vergeten) – ik verzamel ze allemaal. Vaak lees ik ze uit tijdgebrek niet en als ik ze wel lees, bewaar ik ze toch. Want ooit, ooit ga ik bruikbare recepten eruit scheuren. Tuurlijk, joh. Als je dat twee drie jaar lang alleen maar dénkt, bouw je een indrukwekkende stapel van deze blaadjes op. Sterker nog: twéé stapels, want het past allang niet meer op eentje.

Sinds een week ben ik bezig met een Missie. De Missie bestaat eruit om al deze magazines door te bladeren, bruikbare recepten eruit te scheuren en de rest genadeloos weg te gooien. In het tempo tot dusver ben ik hier nog maanden zoet mee, maar het heeft al wel een paar leuke receptjes opgeleverd. Vandaag dus een gerecht uit de Allerhande van januari 2011:

Voor 4 personen:
300 gr gedroogde pasta (bv. farfalle of penne)
250 gr chorizo, in stukjes
1 zak (= 500 gr) wijnzuurkool, vocht afgegoten
250 gr kerstomaatjes, eventueel gehalveerd
1 eetlepel komijnzaad
200 gr crème fraiche
100 gr geraspte (jong) belegen kaas

Verwarm de oven tot 200 graden Celsius.
Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking in licht gezouten water. Giet af en zet apart.
Neem een grote koekenpan en bak hierin de chorizoblokjes (ongeveer 5 minuten). Gebruik geen olie, want er bakt voldoende vet uit de chorizo. Voeg de zuurkool, de tomaatjes, het komijnzaad en de crème fraiche toe en bak dit een paar minuten mee. Schep de pasta door de zuurkool en doe het geheel in een grote ovenschaal. Bestrooi met de kaas en bak de zuurkoolschotel ongeveer 15 minuten in de oven, tot de kaas gesmolten is.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Riejanne,
    Ik doe prcies hetzelfde als jij hahaha. Alle kookbladen bewaren totdat de planken doorzakken. Vervolgens de boel flink uitdunnen totdat er een (ondertussen ook flink groeiende) stapel losse blaadjes overblijft. Ik heb me wel voorgenomen iedere week minimaal 1 nieuw recept te koken. Ik ben blij dat ik jou nu gevonden heb ;-) Jij hebt ze mooi bij elkaar op een site staan. Ik word gewoon hier lid! Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, Jeanine! Ik kan je berichten dat de stapel al best een stuk kleiner geworden is... maar er is nog een lange weg te gaan ;-)

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...