dinsdag 28 augustus 2012

Hete mangosalsa

Laatst zat ik tussen mijn kookboekencollectie (thuis – ook niet onaanzienlijk) te snuffelen en kwam toen een boek tegen dat ik al bijna vergeten was. Het heet “Salsa’s en andere pittige smaakmakers” en het is al lang niet meer in de handel, maar jeetje… daar staan lekkere dingen in! In het verleden had ik al diverse recepten hieruit gemaakt en aangezien ik iets moest maken voor een BBQ-feestje besloot ik de mangosalsa weer te laten herleven.


Wat ook zo leuk is aan het boek: er wordt uitgelegd wat de verschillen zijn tussen atjar, blatjang, catsup, chowchow, ketchup, relish, salsa, sambal en chutney. Een salsa wordt gedefinieerd als “een saus, of elk klein gerecht, dat voornamelijk is samengesteld uit groenten of fruit”.

Je maakt deze salsa met groene pepers en ik ben me er van bewust dat het niet altijd even gemakkelijk is om deze te vinden. Op de markt of bij een toko lukt het meestal wel en anders kun je ze ook gewoon vervangen door rode pepers.

Voor 4 personen:
1 eetlepel plantaardige olie
1 grote (rode) ui, fijngehakt
2 groene chilipepers, zaadlijsten verwijderd en fijngehakt
2 rijpe mango’s, geschild en in blokjes
2 rijpe tomaten, in blokjes
sap van 2 limoenen
1 eetlepel lichtbruine basterdsuiker
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Neem een kleine pan en verhit hierin de olie. Doe de ui en chilipepers in de pan en fruit deze ongeveer 5 minuten op laag vuur. Doe de mango’s en de tomaten erbij, doe het deksel op de pan en laat alles 30 minuten op laag vuur zachtjes koken (regelmatig even roeren). Roer het limoensap, de suiker en zout en peper naar smaak erdoor. Serveer warm of koud.

Lekker bij ongeveer alle soorten (geroosterd) vlees, maar ook heerlijk als dip met tortillachips!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...