dinsdag 1 december 2009

Flexibele roomkaaspasta

Hoewel ik echt probeer om zoveel mogelijk te koken uit de boeken in de winkel, smokkel ik heus wel eens. Geen zin, geen tijd, geen inspiratie - whatever. Soms doe ik dan een beroep op min-of-meer-kant-en-klaar maaltijden. Geen opwarm-magnetron-maaltijden, maar spullen als quiches, pancakes, maaltijdsalades etc. Moet kunnen, zelfs als je een kookboekenwinkel hebt (al schep ik er de volgende dag zeker niet over op).

Op dagen dat ik wel zin en tijd heb om te koken, maar geen inspiratie om lang na te denken, maak ik m'n flexibele roomkaaspasta. Het recept heeft maar 2 vaste ingrediƫnten: pasta en roomkaas (wow...). Voor de rest doe je er alles in wat je tegenkomt, wat nog in de koelkast ligt of wat de groentenman in de aanbieding heeft. Het werkt zo:

Kook pasta (maakt niet uit welke soort, wat jij wilt) conform de aanwijzingen op de verpakking. Bewaar 1 a 2 kopjes van het kookvocht.
Bak op hoog vuur het kleingesneden vlees snel aan (kip, rundvleesreepjes, hamreepjes - of geen vlees) en voeg dan de fijngesneden groente toe (ui, prei, paprika, paddenstoelen, paksoi, wortel, tomaat - de lijst is eindeloos). Laat het geheel pruttelen tot vlees en groente voldoende gaar zijn. Voeg dan de inhoud van een kuipje roomkaas (gewoon van het AH-huismerk - is lang houdbaar en ligt dus altijd bij mij in de koelkast) toe en roer dit door het vlees-groentenmengsel zodat het smelt. Verdun dan het mengsel door het pasta-kookvocht naar wens toe te voegen. Pasta erbij, peper en zout naar smaak en klaar!

In plaats van het kookvocht kun je het geheel ook verdunnen door kookroom (light) toe te voegen. Kookroom heb ik niet standaard in huis en tja, het kookvocht is er toch... Kortom: dit hele "recept" (ik durf het woord bijna niet te gebruiken) draait om makkelijk - maar door de verse groente is het wel gezond!
De foto toont m'n laatste roomkaas-creatie, gemaakt met kip, rode paprika, prei, bosui, kastanjechampignons en oesterzwammen.

Volgende keer kom ik hopelijk met een gerecht op een wat hoger culinair niveau... Als de Sinterklaasdrukte voorbij is, heb ik weer wat meer tijd om te experimenteren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...