dinsdag 29 december 2009

Tortillasoep

Na een extreem luie en lekkere (dat laatste met dank aan mijn maman) Kerst is het nu hoogste tijd om zelf weer eens aan het kokkerellen te gaan. Dat vroege goede voornemen is gisteren direct in daden omgezet. Een tijdje geleden had ik al eens iets gekookt uit het nieuwste boek van Jamie Oliver ("Jamie's Amerika") en ik moet zeggen: da's toch wel weer echt een leuk boek. Ik vond opnieuw een recept waar ik wel mee uit de voeten kon, al heb ik er links en rechts behoorlijk aan geknutseld.

Het recept voor deze tortillasoep komt namelijk uit het Arizona-gedeelte van dit boek en daarvan verwacht ik dan toch wel dat het lekker pittig is. Die pit ontbreekt echter geheel in het originele recept en daarom heb ik er zelf maar de nodige chili aan toegevoegd. Jamie maakt qua kruiden alleen gebruik van gedroogde salie. Gedroogde salie?! Daar kun je me mee wegjagen. Ik ben gek op salie, maar dan wel op verse. Wat mij betreft mag op het voorschrijven van droge salie in een recept een hele nare straf staan. Nou ja, we zullen het hem maar vergeven. Uiteindelijk maakt iedereen wel eens een foutje.

Onderstaand het door mij aangepaste recept van deze heerlijke en gezonde soep. Toegegeven, het vele snijwerk maakt het bewerkelijk, maar het is de moeite waard!

Ingrediƫnten, voor 4 personen:
2 teentjes knoflook, fijngehakt
1 ui, grof gesneden
2 gele paprika's, in stukjes
2 groene paprika's, in stukjes
2 grote wortels, in stukjes
2 grote tomaten, in grove stukken
1 blikje tomatenstukjes (400 gr)
2 laurierblaadjes
2 blokjes kippenbouillon
2 theelepels chilipoeder
2 theelepels paprikapoeder
tortillachips (naturel)
olijfolie
zeezout en versgemalen zwarte peper

Zet een grote pan op matig tot laag vuur en schenk er een scheut olijfolie in. Doe de ui, knoflook, wortel en paprika in de pan en laat 10-15 minuten zachtjes bakken tot ze zacht zijn. Roer geregeld om te voorkomen dat ze aanzetten.

Doe er de gehakte verse tomaten en de laurierblaadjes bij, verkruimel de bouillonblokjes in de pan en voeg de gehakte tomaten uit blik toe. Breng op smaak met chilipoeder, paprikapoeder, zeezout en peper. Giet er ongeveer 2 tomatenblikken water bij, breng aan de kook, draai het vuur laag en laat het ongeveer 20 minuten pruttelen terwijl je geregeld roert.

Leg de tortillachips op een bakplaat, besprenkel met olijfolie en bestrooi rijkelijk met paprikapoeder en chilipoeder. Zet de tortillachips 5 minuten in een voorverwarmde oven van 180 graden Celcius.

Je kunt de soep zo opdienen of iets fijnstampen, waardoor het meer gebonden wordt. Schep de soep tenslotte in kommen en steek de tortillachips erin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...