zaterdag 12 december 2009

Vanilla roasted pears

Vandaag opnieuw een recept dat ik heb geleend van een andere blogger. Deze "Vanilla roasted pears" zijn afkomstig van Smitten Kitchen - geweldige foodblog, echt de moeite waard om te volgen.

Traditioneel beschouw ik mijn stoofpeertjes als mijn specialiteit. Stel je voor: dieprode peertjes, urenlang gebadderd in rode wijn, port en druivensap, samen met de nodige citroenschil, kaneelstokjes en steranijs.... Mjum... Maar helaas, sinds ik de winkel heb, heb ik nauwelijks de gelegenheid om in de decembermaand uren in de keuken te kunnen staan. Gelukkig heeft mijn maman de "zware" taak op zich genomen om de peertjes volgens mijn recept te maken, dus heel ernstig heb ik er niet onder te lijden...

Toch... ik wilde met peren aan de slag, maar het moest wel allemaal in een uurtje klaar zijn. Hier doen de "Vanilla roasted pears" hun intrede. Gisteravond gemaakt en - ik wil niet verwaand overkomen, maar het valt niet te ontkennen - hemels lekker....

Dit recept schijnt voor 4 personen te zijn (maar minder is ook mogelijk...) Je hebt nodig:

60 gr suiker
1/2 vanillestokje (zaadjes eruit geschraapt)
675 gram handperen (geschild, ontdaan van kern en steeltje, ik heb Conference gebruikt)
2 eetlepels citroensap
2 eetlepels water
25 gr ongezouten boter

Verwarm de oven voor op 190 graden Celcius. Doe de suiker in een kommetje en roer de vanillezaadjes erdoor.

Leg de stukken peer in een grote ovenschaal met de snijzijde naar boven. Verdeel het citroensap over de peertjes en strooi dan de vanillesuiker erover. Snij het (lege) vanillestokje doormidden en leg het tussen de peertjes. Giet het water in de ovenschotel en verdeel de boter in kleine stukjes over de peren.

Zet de schotel 30 minuten in de oven. Keer de peertjes dan om en laat de peertjes nog circa 25 minuten roosteren. Zorg ervoor dat je in de tussentijd regelmatig het fruit met het kookvocht bedruipt.

Warm serveren....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...