dinsdag 15 december 2009

Zalm met cranberry

Vandaag opnieuw een gerecht met zalm. Ik had het best even kunnen bewaren tot later, maar gezien het gebruik van cranberry leek het me handig om hier toch even voor de Kerst melding van te maken. Zalm en cranberry - dat is niet een voor de hand liggende combinatie. Dat vond ik ook niet, maar tot mijn grote verbazing smaakt het zalig! Ik had er ergens over gelezen, maar ik weet absoluut niet meer waar. Het onderstaande recept is dus gebaseerd op mijn vage herinnering en eigen ervaringen:

Ingrediƫnten (voor 2 personen):

moot zalmfilet (ca. 400 gr)
2 eetlepels cranberry compote of cranberry jelly
5 takjes verse tijm
zout en peper

Bestrooi de zalm met peper en zout en bestrijk hem dan royaal met de cranberry. Doe dit slechts aan 1 kant (zijnde niet de vel-zijde)! Peuter de verse tijm van de takjes en verdeel over de cranberry. Bak dan de zalm circa 5 minuten op de vel-zijde en laat hem daarna nog even circa 7 minuten onder de grill (op 175 graden Celcius) staan. De cranberry compote / jelly wordt bij verwarming vloeibaar, dus het is normaal als een deel er van afglijdt. Dat kun je gewoon weer terug leggen...

Ik serveerde deze zalm op een bedje van linzen. De linzen waren alleen gekruid met zout en peper en - opnieuw! - een kleine lepel cranberry jelly. Ook dit lijkt een onmogelijke combinatie, maar als Albert Heijn Excellent het doet.... Ik had namelijk gezien dat in het "Vegetarisch taartje" van AH ook linzen en cranberry compote gecombineerd worden. Het taartje gaat niet bij mij landen, maar hartelijk dank voor het idee!

Tenslotte: opnieuw excuses voor de miserabele kwaliteit van de foto. Er gloort echter hoop! In januari ga ik een workshop digitale food-fotografie volgen (samen met Marieke van Alle Taarten), dus volgend jaar hoop ik jullie versteld te doen staan van alle smakelijke, goed belichte en vooral scherpe foto's...!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...