dinsdag 8 december 2009

Zalm a la Nathalie en groente a la Bep

Beter goed gejat, dan slecht bedacht... Daarom maakte ik afgelopen weekend zalm met ketjap, gebaseerd op de belevenissen van mede-blogger Nathalie. Ik lees haar blog met veel plezier - ze zit iets meer in Griekse hoek dan ik, maar verder komen onze kookstijlen redelijk overeen. Alle credits voor dit lekkere (oosterse!) visrecept gaan dus naar haar!

Behalve het visje moest er natuurlijk ook nog een beetje groente op tafel komen. Om in Indische sferen te blijven heb ik steun gezocht bij good-old Bep Vuyk. Niets ten nadele van Lonny Gerungan, maar er bestaat natuurlijk maar 1 standaardwerk over de Indonesische keuken en dat is het "Groot Indonesisch kookboek" van Bep Vuyk. In dit boek vond ik een recept voor gestoofde aubergines in een sausje met ketjap, citroen en sambal. Die aubergines heb ik overboord gegooid - ik vind namelijk sperzieboontjes heel lekker met ketjap - maar het sausje heb ik gehouden. Bep geeft echter geen duidelijke hoeveelheden aan - het komt allemaal aan op je eigen smaak. Voor diegenen onder ons die toch liever een duidelijke leidraad hebben, volgt hieronder mijn aanpak:

400 gr zalmfilet
1 eetlepel ketjap manis (zoete ketjap)
400 gr sperziebonen
1 rode paprika, in dunne reepjes
500 gr kleine krieltjes
1 theelepel sambal oelek (maar ik heb sambal badjak gebruikt)
sap van een halve citroen
1,5 eetlepel ketjap manis

De zalmfilet wordt klaargemaakt a la Nathalie. Bestrijk dus de zalmfilet met de ketjap manis, bestrooi met peper en zout en laat dit circa een kwartier intrekken.

Kook de sperziebonen in circa 8 minuten beetgaar. Doe de krieltjes zo'n 6 minuten in de magnetron op vol vermogen (cf aanwijzing op de verpakking). Roerbak de rode paprika in een wok tot beetgaar, voeg dan de sperziebonen, krieltjes, sambal, citroen en ketjap toe en laat het geheel nog even pruttelen.

Grill in de tussentijd de zalmfilet in een grillpan (licht ingevet) aan twee kanten.

Nathalie bestrooit de zalmfilet net voor het opdienen met geroosterde sesamzaadjes. Een buitengewoon goed plan, maar ik had helaas geen sesamzaadjes meer in huis....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...