vrijdag 9 oktober 2009

Geniale gehaktballen

Soms lopen dingen niet zoals gepland. Ik had wat vrienden uitgenodigd op een middag en hé, als ze wilden, konden ze best een hapje blijven eten. Aangezien de meesten van het gehaktbal/aardappelen/andijvie-type zijn, had ik bedacht dat ik maar beter niet erg exotisch kon uitpakken. Het voorgeschotelde eten was dus (in mijn belevingswereld) niet avontuurlijk, maar toch duidelijk te bijzonder voor een aantal mensen. Er bleef veel onaangeroerd staan, of er werd slechts een klein hapje van genomen en er werd nadrukkelijk met lange tanden gegeten. Niet leuk. Mijn fout. Had ik maar gehaktballen moeten maken.

Het punt is: ik had nog nooit gehaktballen gemaakt. Gehaktballen, die eet ik heel af en toe bij m'n moeder. Die kan heel goed gehaktballen maken en dus ga ik die bij haar eten - net als boerenkool en zuurkool. Sommige dingen kunnen moeders gewoon beter. En ik, kon ik eigenlijk wel koken? Ik dacht altijd van wel, maar het fiasco zorgde voor grote zelftwijfel.
Het liet me niet los. En alsof de duivel ermee speelde, vond ik in het nieuwe kookboek van Jamie Oliver ("Jamie's America") een recept voor "Mountain meatballs". In eerste instantie viel het recept me op omdat er veel koffie (koffie!) in de saus wordt gebruikt. Dat moest ik proberen! En gehaktballen maken, hoe moeilijk kon het eigenlijk zijn?!
Het bleek niet moeilijk. Het bleek verrassend eenvoudig en vooral enorm lekker. Jamie is geniaal. En z'n gehaktballen in chili-koffiesaus ook. En ik? Ik kan best koken!

Onderstaand een beknopte samenvatting en vertaling van het recept, dat voor maar liefst 8 personen is:

Voor de gehaktballen:
olijfolie
2 rode uien, fijngehakt
1,2 kg rundergehakt
1 theelepel Dijon mosterd
1 theelepel gedroogde oregano
snufje komijnzaden, fijngestampt
1 theelepel korianderzaad, fijngestampt
2 handen vol broodkruimels
2 grote eieren
zeezout en versgemalen peper
100 gr geraspte kaas

Voor de saus:
1 grote rode ui, fijngehakt
2 rode of gele paprika's, in grote stukken
10 teentjes knoflook, in plakjes
1-2 rode pepers, fijngehakt
1,5 theelepel paprikapoeder
6 eetlepels Worchestershiresauce
6 eetlepels tomatenketchup
6 eetlepels appelazijn
6 eetlepels donkere basterdsuiker
2 eetlepels Dijon mosterd
400 ml hete koffie
3 pruimtomaten, in grote stukken
klein bosje peterselie

Verhit de oven voor op 225 graden Celcius. Fruit de 2 rode uien circa 10 minuten in wat olijfolie en laat ze goed afkoelen. Vermeng het rundergehakt met de mosterd, oregano, komijn, korianderzaad, broodkruimels, eieren, zout, peper en de afgekoelde uien. Vorm er 8 ballen van. Maak dan een gat in de ballen, doe hierin de geraspte kaas en maak het gat weer dicht. Leg de gehaktballen in een ovenschool, spetter er wat olijfolie over en schuif het geheel 25-30 minuten in de oven.
Voor de saus, fruit de rode ui, paprika, knoflook, rode peper en het paprikapoeder circa 15 minuten in wat olijfolie. Roer dan Worchestershiresauce, ketchup, azijn, suiker, mosterd, koffie en tomaten erdoor en breng het aan de kook. Zet het vuur dan lager en laat 20 minuten (of iets langer) rustig bubbelen tot de saus wat ingedikt is.
Haal de gehaktballen uit de oven, giet zoveel mogelijk vet weg en doe de chilisaus erbij. Schuif het geheel nog even 5 minuten terug in de oven. Garneren met de peterselie. Lekker......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...