dinsdag 27 oktober 2009

Chinese koteletjes

Vorige week waren de varkens karbonaatjes in de bonusaanbieding en dus belandden ze bij mij in de vriezer. Ik eet niet zo vaak varkensvlees en al helemaal niet vaak karbonade, dus ik moest even nadenken over een recept. Gelukkig heb ik een winkel vol boeken om in te neuzen! Uiteindelijk bleek het niet moeilijk; het volgende recept komt uit "China modern" (pagina 128) van Ching-He Huang (de blije Oosterse van de BBC).

Je hebt nodig:
2 varkenskoteletjes van 230 gr per stuk
zout en versgemalen zwarte peper
Voor de marinade:
2-3 grote chilipepers, van zaad ontdaan, fijngehakt
4 grote tenen knoflook, geplet en fijngesneden
1 theelepel geraspte gemberwortel
2 eetlepels vissaus (nam pla)
1 theelepel bruine basterdsuiker
sap van 1 limoen
2 eetlepels lichte sojasaus
2 eetlepels mirin
2 eetlepels arachide-olie
2 eetlepels fijngesneden basilicum
2 eetlepels fijngesneden koriander

Pureer alle ingrediƫnten voor de marinade in de blender. Zout en peper het vlees en doe het in een plastic zak, overgiet het met de marinade en laat het zo lang mogelijk marineren, liefst een nacht.

Verwarm de oven voor op 200 graden Celcius / gasstand 4.
Leg het vlees in een braadslee met een paar eetlepels marinade. Braad het 25 minuten in de oven.
Giet de overgebleven marinade in een steelpan en breng hem aan de kook.

Zet midden op de borden een kommetje (jasmijn)rijst, leg de varkenskotelet erop en besprenkel met de pittige saus.

Ik heb natuurlijk een beetje gesmokkeld... Mijn koteletjes waren klein en ik heb maar de helft van de marinade gemaakt. Het was een beetje jammer om daarvoor een stuk verse gember te kopen, dus ik heb gemberpoeder gebruikt. Wel heb ik braaf de laatste verse basilicum gebruikt, maar de koriander had de eerste nachtvorst niet overleefd - dus, helaas...
Het smaakte er echter niet minder om! Het vlees is geserveerd op zilvervliesrijst en geroerbakken rode en gele paprika, waar ik het restant van de marinade in gegoten had.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...