donderdag 1 oktober 2009

Williams-Sonoma brownies

Vroeger, in een vorig leven, vloog ik met enige regelmaat naar de USA. Om op vakantie te gaan, voor werk of om vrienden M & M te bezoeken. M & M woonden in Portland, Oregon. Inmiddels wonen ze weer in Denemarken, waar ze ook vandaan komen, maar Portland heeft een plekje veroverd als een van mijn favoriete steden. Het is er groen, vrolijk en een beetje alternatief! Het heeft bovendien een geweldige Nordstrom (Bijenkorf eat your heart out!) en - nog belangrijker - een Williams-Sonoma winkel... Voor wie het niet kent: bij Williams-Sonoma verkopen ze alles wat een mens ook maar enigszins denkbaar in een keuken nodig zou kunnen hebben. De prijzen zijn astronomisch, maar het is er zo mooi...

Williams-Sonoma heeft ook een eigen lijn kookboeken (ik verkoop er ook een aantal bij Cook & Book) en een paar jaar geleden kon ik me niet meer beheersen: ze moesten mee naar Nederland! Ik heb me weten tot beperken tot 4 exemplaren, genaamd "Cookies", "Pies & tarts", "Cakes" en "Muffins". Smullen, in alle opzichten! Hier volgt het recept voor brownies, overgenomen uit "Cookies":

125 gr ongezouten boter, in 4 stukken gesneden
90 gr pure chocolade, in fijne stukjes gehakt
250 gr suiker
snufje zout
2 grote eieren, op kamertemperatuur
1 theelepel vanille extract
90 gr cakemeel, gezeefd
140 gr pure (of melk, of witte) chocolade chips (naar wens)

Verwarm de oven voor op 180 graden Celcius. Vet een (vierkante) bakvorm van ca. 20 cm x 20 cm in.
Smelt in een pannetje op laag vuur de boter en de fijngehakte chocolade. Roer regelmatig tot alles gesmolten is (dit duurt ongeveer 4 minuten). Haal de pan van het vuur en roer de suiker en het zout met een houten lepel door de gesmolten chocolade. Voeg de eieren en de vanille toe en roer tot het goed opgenomen is. Voeg het gezeefde cakemeel toe en roer tot het net opgenomen wordt. Voeg - indien gewenst - de chocolate chips toe.
Giet het beslag in de bakvorm en strijk het glad. Bak de brownies ongeveer 35 minuten of tot een houten prikker er schoon uitkomt (als je 'm er in het midden insteekt). Zorg ervoor dat je de brownies niet te lang bakt! Laat de bakvorm op een rek afkoelen en snijd de brownies in stukken van ca. 5 cm x 5 cm.

Waarschuwing: Amerikaanse recepten bevatten meestal veel suiker. Ik gebruik dus altijd iets minder dan in dit recept staat aangegeven.
Voor de chocolade in dit recept heb ik de repen uit de winkel van Hachez met 77% cacao gebruikt. Ik heb gekozen voor de variant met aardbeien, zowel voor de gesmolten chocolade als voor de extra chocolate chips.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...