dinsdag 13 oktober 2009

Chutney van groene en rode tomaten

Buurvrouwtje L ging op vakantie en drukte mij op het hart toch vooral nog zoveel mogelijk te genieten van de laatste rode exemplaren aan haar tomatenplanten. Er waren, zo klaagde ze, veel tomaten groen gebleven en dat zou ook wel niet meer gaan verbeteren. Daar kreeg ze gelijk in, maar dat bleek geen reden tot wanhoop...

Sinds een aardige klant mij wees op de website van The Guardian en dan met name op de wekelijkse column die Nigel Slater hiervoor schrijft, hou ik deze website nauwgezet in de gaten. Nigel heeft veel goede ideeën en jawel... vorige week schreef hij in zijn column over het fenomeen groene tomaten! Hij lanceerde diverse toepassingen en ik heb zijn recept voor "Mixed tomato chutney" gebruikt voor de tomaatjes van buurvrouwtje L. Ze weet het nog niet, maar als ze straks weer thuiskomt, staat er een pot chutney op haar te wachten...

Dit heb je nodig:
900 gr tomaten, een mix van rode en groene (het idee is dat de rijpe, rode tomaten de onrijpe, groene tomaten "helpen" hun smaak los te laten)
350 gr uien
90 gr rozijnen
250 gr lichte basterdsuiker
1 medium rood chilipepertje
1 theelepel zout
2 theelepels gele mosterdzaden
300 ml witte wijnazijn

Halveer de tomaten. Doe de groene tomaten, samen met de gepelde en in grove stukken gesneden uien, in een grote pan met een dikke bodem en voeg ook de rozijnen, suiker, chilipeper, zout, mosterdzaden en azijn toe. Breng het geheel aan de kook, draai dan het vuur laag en laat het een uur lang pruttelen. Wel af en toe even roeren om te voorkomen dat de chutney aankoekt. Voeg na circa 25 minuten kooktijd ook de rode tomaten toe en laat meekoken. Doe de chutney in schone, gesteriliseerde potten.

Voor schone potjes ga ik als volgt te werk: wassen in de afwasmachine, dan uitspoelen met kokend water en laten uitlekken op een schone theedoek. Easy.

2 opmerkingen:

  1. Chutney staat nu te pruttelen, heb een beetje een combie gemaakt van dit recept en een recept wat ik al had (met kaneel en gember).Bben heel beniewd!! de smaak is al super het blijft alleen nog steeds dun.
    (en mijn keuken ruikt wel een beetje zuur nu!)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...