vrijdag 30 juli 2010

Rozemarijnpesto deel 2 en 3: Gevulde champignons en pastasalade

Ik schreef eerder over de rozemarijnpesto die ik maakte en die gebruikt werd in een gerecht met krieltjes en wat groenten met gehakt. Uiteraard werd hier niet de gehele voorraad pesto voor gebruikt. Met het restant maakte ik in het vervolg van de week nog 2 gerechten.

Allereerst had ik het plan opgevat om portobello's te vullen met een mix van mozzarella en de rozemarijnpesto. Helaas, ik kon geen portobello's vinden (en had niet de tijd om meerdere adressen af te rennen), dus ik nam genoegen met een bakje normale champignons. Het avondeten werd er niet minder smakelijk van:

250 gr champignons (of 2 รก 3 portobello's)
1 grote eetlepel rozemarijnpesto
1 bol mozzarella, circa 125 gr
25 gr pijnboompitten
zeezout, versgemalen peper

Snijd de voetjes van de champignons en leg ze op hun ruggetje in een ovenschaal. Snijd de mozzarella in stukjes en verdeel die over de champignons. Verdeel vervolgens ook de pesto over de champignons en strooi de pijnboompitjes erover. Breng op smaak met zout en peper (niet te veel! - de pesto brengt al veel smaak) en schuif de schaal in een voorverwarmde oven van 200 graden Celcius. Na circa 15 minuten zijn de champignons klaar.

Voor het allerlaatste restje van de pesto vond ik een lekkere, maar weinig creatieve bestemming: de koopavondsalade. Wegens tijdgebruik deze week geen rijk-gevulde salade:

75 gr gedroogde pasta (penne)
1 grote eetlepel rozemarijnpesto
75 gr rauwe ham (vleeswaren)

Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. Giet de pasta af en roer de rozemarijnpesto erdoor. Laat de pasta afkoelen. Scheur de rauwe ham in kleine stukjes en schep deze door de pasta.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...