donderdag 8 juli 2010

Flammenkuchen, of: A walk down memory lane

Het is al hééééél lang geleden (1997?) dat vriendinnetje C. (ja, die ene die nu in Zwitserland woont en mij wel eens geweldige Zwitserse kookboeken cadeau geeft) een half jaartje studeerde in Freiburg (Duitsland). Als ik me het goed herinner, bezochten we C. tijdens het lange Hemelvaart-weekend. Behalve lekker lummelen in Freiburg (schitterende stad), maakten we ook uitstapjes buiten de stad. Zo belandden we in de streek Kaiserstuhl, ten westen van Freiburg (en voor wie het niet weet: dat ligt in zuid-oost Duitsland, niet ver van de Franse grens). En het is misschien al wel heel lang geleden, maar ik kan me nog levendig herinneren dat we daar legendarisch lekkere Flammenkuchen gegeten hebben.
Flammenkuchen zijn een specialiteit van deze Duitse streek en ook van de Franse buurtregio Elzas (daar heten ze "flammekueche" of "tarte flambée"). Het zijn een soort hele dunne pizza's, bestreken met een kwarkmengsel en belegd met ui en kaas. Tenminste, dat zijn ze in hun meest originele vorm - inmiddels zijn er vele varianten ontstaan.
Met behulp van mijn eigen geheugen, het veel betere geheugen van C., een basisrecept uit "Taarten" van Delphine de Montalier en diverse Internet-bronnen kwam ik tot de volgende creaties:

Deeg
300 gr (tarwe-)bloem
1 zakje (7 gr) droge gist
2 theelepels zout
2 eetlepels olijfolie
water

Meng de bloem, olijfolie, gist en het zout in een kom door elkaar. Kneed het met de vingertoppen. Blijf kneden en voeg geleidelijk een aantal eetlepels water toe (ik gebruikte er in totaal 8) tot het een (vrij droog) deeg vormt en je er een bal van kunt maken. Bestrooi het deeg met een dun laagje bloem en laat het afgedekt op een warme plaats minimaal 1 uur rusten. Die warme plek kan een lauwe oven zijn, maar ik gebruikte gewoon een beschutte, maar wel warme plek in mijn serre - lang leve de zomerse temperaturen!
Rol het deeg uit tot heel dunne bodems (2-3 mm dik). Je kunt er 1 hele grote bodem van maken, maar leuker is het om meerdere kleine te maken die je dan op verschillende manieren kunt beleggen.

Kwarkmengsel
200 gr kwark
125 gr zure room
75 gr creme fraiche
4 theelepels zout
2 eetlepels lijnzaadolie

Meng de ingredienten door elkaar en besmeer de bodem(s) ermee. Voeg de gewenste topping toe (zie onder) en schuif de Flammenkuchen dan 20 minuten in een op 240 graden Celcius voorverwarmde oven. Maal royaal peper over de koek als hij uit de oven komt.

Topping
Hier bestaan geen voorgeschreven regels voor. Ik maakte de volgende varianten:
(1) normale ui (heel dunne ringen) met belegen Goudse kaas - supersimpel, maar het bleek m'n favoriet!
(2) rode ui (heel dunne ringen), met wat uitgebakken spekjes en belegen Goudse kaas en
(3) gedroogde oregano en gedroogde tijm, opnieuw met kaas. De laatste variant zou ik een volgende keer anders doen: meer kruiden en zonder kaas (nu werd de kruidensmaak enigszins verdrukt door de kaas).
Dit zijn de klassieke toppings, zoals we die in de Kaiserstuhl gegeten hebben. Maar: gebruik je fantasie - de Flammenkuchen kunnen op elke gewenste wijze belegd worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...